PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA DENGAN METODE INKUIRI DI KELAS IV SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstract: The purpose of this study was to deskrepsi on improving student learning outcomes in order to recoqnize humans using inquiry methods. The method esed in this research is descriptive method, a form of research is action research and plumb research in collaborative research is based on observations (observations) the ability of teachers to plan learning to know the skeleton by using method of inquiry, in cycle one has an average 3,00 and finally an increase in two cycles by 3,70. T he ability of teachers in implementing the learning recoqnize human skeleton using a method of inquiry in the cycle has an average of 2,96 increased to two cycles of 3,59 from the data obtained show that the use of inquiry method cam improve the ability of teachers in planning and implementing learning to know the human frame.
Keywords : Leaning outcomes, learning methods using the method of inquiry.
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskrepsikan tentang meningkatkan hasil belajar siswa dalam mengenal rangka manusia dengan menggunakan metode inkuiri. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode diskriptif, bentuk penelitian adalah penelitian tindakan dan sifat penelitian dalam penelitian ini adalah kolaboratif. Berdasarkan pengamatan (observasi) kemampuan guru dalam merencanakan pembelajaran mengenal rangka manusia dengan menggunakan metode inkuiri, pada siklus satu memiliki rata-rata 3,00 dan akhirnya peningkatan pada siklus dua sebesar 3,70. Kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran mengenal rangka manusia dengan menggunakan metode inkuiri pada siklus satu memiliki rata-rata 2,96 mengalami peningkatan pada siklus dua sebesar 3,59. Dari data diperoleh menunjukan bahwa penggunaan metode inkuiri dapat meningkatkan kemampuan guru dalam merencanakan dan melaksanakan pembelajaran mengenal rangka manusia.
Kata kunci: Hasil belajar, metode pembelajaran, menggunakan metode inkuiri
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8322
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats