PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL RANGKA MANUSIA DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siwa pada pembelajaran IPA materi Kerangka Manuasia dengan menggunakan model rangka manusia di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 6 Gutok Kecamatan Sadaniang. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus, dengan tahap masing-masing siklus yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Penelitian ini dilaksanakan di SD Negeri 6 Gutok Kecamatan Sadaniang. Subjek penelitian adalah guru sebagai peneliti dan siswa kelas IV yang berjumlah 6 orang siswa. Perencanaa pembelajaran IPA di kelas IV SD Negeri 6 Gutok Kecamatan Sadaniang telah dilaksanakan dengan kategori baik. Hal ini dapat dilihat pada lembar IPKG 1 siklus I dengan rata-rata 3,33% dan IPKG 2 siklus I rata-rata 3,33%. Sedangkan IPKG 1 siklus II dengan skor rata-rata 3,67% dan IPKG 2 pada siklus II skor rata-rata 3,75%. Peningkatan masing-masing IPKG 1 dan IPKG 2 adalah sebesar 0,34% dan 70,42%.
Kata Kunci: Hasil belajar, pembelajaran IPA, model rangka manusia.
Abstract: This study aims to improve learning outcomes Shiva on science learning framework material of humans by using a model skeleton in Public Elementary School fourth grade 6 Gutok District of Sadaniang. This research is a class act consisting of two cycles, with each cycle stages: planning, implementation, observation, and reflection. The method used is descriptive method. The research was conducted in SD Negeri 6 Gutok District of Sadaniang. The subjects were teachers as researchers and students of class IV, amounting to 6 students. Stats science teaching in Elementary School fourth grade 6 Gutok District of Sadaniang been implemented with both categories. This can be seen in IPKG sheet 1 first cycle with an average of 3.33% and 2 IPKG first cycle average of 3.33%. While IPKG 1 second cycle with an average score of 3.67% and 2 on the second cycle IPKG an average score of 3.75%. Increased each IPKG IPKG 1 and 2 are 0.34% and 70.42%.
Keywords: learning outcomes, learning science, human skeletal models.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8214
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats