PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE STAD PADA PEMBELAJARAN IPS SD

Yusnani (F34209512), Sri Buwono, Endang Uliyanti

Abstract


Formulation of the problem in this research is "whether the application of the model type STAD cooperative learning can increase physical activity, mental activity and emotional activity grade III student / b 07 River Elementary School Gammon Kubu Raya district?".Research is action research. Subjects in this penelitain are teachers and students of class III / b Elementary School District 07 Gammon River Kubu Raya .. This research was conducted by 2 cycles. Each cycle consisted of one meeting. Using the model type STAD cooperative learning in teaching social sciences can be seen that the physical activity, mental activity and emotional activity getting better, which can be seen from cycle I to cycle II. acquisition as well as student learning has increased from cycle I to cycle II.

Abstrak: Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah apakah penerapan model Cooperative Learning tipe STAD dapat meningkatkan aktivitas fisik, aktivitas mental, dan aktivitas emosional belajar siswa kelas III/b Sekolah Dasar Negeri 07 Sungai Kakap Kabupaten Kubu Raya?. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas.Subjek dalam penelitain ini adalah guru dan siswa kelas III/b Sekolah Dasar Negeri 07 Sungai Kakap Kabupaten Kubu Raya.Penelitian ini dilakukan sebanyak 2 siklus.Setiap siklus terdiri dari satu kali pertemuan. Dengan menggunakan model Cooperative Learning tipe STAD dalam pembelajaran ilmu pengetahuan sosial dapat dilihat bahwa aktivitas fisik, aktivitas mental dan aktivitas emosional menjadi semakin baik, yaitu dapat dilihat dari siklus I ke siklus II. demikian juga pemerolehan belajar siswa yang mengalami peningkatan dari siklus I ke siklus II.

Kata Kunci: Model Cooperative Learning Tipe STAD


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.819

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons