PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN METODE TALKING STICK DALAM PEMBELAJARAN PKn DI SEKOLAH DASAR

Rosiana F34212061, Rosnita ., Siti Halidjah

Abstract


Abstrak: Tujuan penelitian adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pelajaran PKn di kelas VI SD Negeri 6 Gutok Kecamatan Sadaniangdengan menggunakan metode talking stick. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas yang terdiri dari dua siklus dengan tahap masing-masing siklus adalah yaitu perencanaan, pelaksanaan observasi dan refleksi.Penelitian ini dilaksanakan Sekolah Dasar Negeri 6 Gutok Kecamatan Sadaniang.Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VI yang berjumlah 8 orang siswa.Data yang diperoleh dari nilai hasil belajar siswa. Hal ini dilihat pada lembar IPKG 1 siklus I dengan rata-rata skor 2,56 dan IPKG 2 siklus I rata-rata perolehan skor 3,00.sedangkan IPKG 1 siklus II dengan skor rata-rata 3,33 dan IPKG 2 siklus II skor rata-rata 3,70. Peningkatan masing-masing IPKG 1 dan 2 adalah sebesar 0,77 dan 0,70.

 

Kata Kunci:Metode Talking Stick dan Hasil Belajar.

 

Abstract: the aim of this research is to improve result learn student at lessonof PKn in VI country class 6 gutok by using talking stick methode. Planning, mendeskripsikan, and study execution by using talking stick methode. This research is research of class action which consist of two cycle, with phase of is each cycle that is planning, execution,refleksi and observation. This research is executed by in SD Country class 6 Gutok kecamatan Sadaniang.subjek research  is VI class student amounting to 8 student people. Obtained data from result of value learn student. This matter is seen by IPKG 1 I cycle  with score 2,56 and IPKG 2 I cycle with score 3,00 and than IPKG 1 II cycle with score 3,33 and IPKG 2 IIcycle with score 3,70. Each improvement of IPKG 1 dan IPKG 2 is equal to 0,77 and 0,70.

 

Keyword: Talking Stick Methode and Result of Learning.


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8186

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats