REMEDIASI MISKONSEPSI PADA FLUIDA STATIS MELALUI MODEL PEMBELAJARAN TGT BERBANTUAN MIND MAPPING DI SMA

Rahayu Utami F03110016, Tomo Djudin, Syaiful B. Arsyid

Abstract


Abstract: This research aims to determine the effectiveness of teams games tournament’s learning model assisted by mind mapping in remediating student’s misconception about static of fluid in grade XI SMA Taruna Bumi Khatulistiwa Kubu Raya. Method of research that is used is pre-experimental design with one group pre-test post-test design. The sample of this study is 25 students of XI IPA 2 that is chosen randomly by using Intact group technique. Based on data analysis, the average of misconception’s reduction percentage that is got is 23,33%. Based on effect size’s calculation, the score of effect size is 1,3349 (high categorized). Therefore the using of teams games tournament’s learning model assisted by mind mapping can remediate student’s misconception about static of fluid effectively. Hopefully this study can be used as an alternative to remediate student’s misconceptions.

 

Keywords: Remediation, misconception, TGT, mind mapping

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas model pembelajaran teams games tournament (TGT) berbantuan mind mapping dalam meremediasi miskonsepsi siswa pada materi fluida statis pada siswa kelas XI SMA Taruna Bumi Khatulistiwa Kubu Raya. Metode penelitian yang digunakan adalah pre-eksperimental design dengan rancangan one group pre-test post-test. Sampel dalam penelitian ini ialah siswa kelas XI IPA 2 tahun ajaran 2013/2014 yang berjumlah 25 orang yang dipilih secara random dengan menggunakan teknik Intact Group. Berdasarkan analisis data didapat rata-rata persentase penurunan miskonsepsi per konsep sebesar 23,33%. Dari perhitungan effect size, didapat nilai ES=1,3349 (berkategori tinggi). Maka remediasi menggunakan model pembelajaran teams games tournament (TGT) berbantuan mind mapping efektif untuk memperbaiki miskonsepsi siswa pada materi fluida statis. Penelitian ini diharapkan dapat digunakan sebagai alternatif kegiatan remediasi bagi siswa agar dapat mengatasi miskonsepsi yang dialami oleh siswa.

Kata kunci: Remediasi, miskonsepsi, TGT, mind mapping


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8181

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons