PENINGKATAN AKTIVITAS MENGGUNAKAN MODEL KONTEKSTUAL PADA PEMBELAJARAN IPS KELAS IV SD

Muhammad yusuf, Ngatiyo -, Aunurrahman -

Abstract


Abstract : The problem in this research is the improvement of student learning activities in the teaching fourth grade social studies at the State 31 East Pontianak using contextual learning model. The method used in this study is kotektual learning model, and the type of research is the study tindakkan class (PTK), in actual berkolaborator with colleagues. Data collection techniques in this study is the technique of direct observation. While the data collection tool using teacher observation sheets and student observation sheets, also uses the records or files on student learning outcomes. The research was conducted by two cycles of action with two meetings. Once the action is performed in cycles I and II, student activity has increased, in the first cycle, learning activities 59.61 Then in cycle II to increase, 74.00% of learning activities. The conclusion of this research pembelajarn contextual model can enhance the activity of the fourth grade students of State 31 East Pontianak on social studies.

Abstrak : Masalah dalam penelitian ini adalah peningkatan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran IPS di kelas IV SD Negeri 31 Pontianak Tenggara dengan menggunakan model pembelajaran kontektual. Metode yang yang digunakan pada penelitian ini adalah model pembelajaran kotektual, dan jenis penelitian yang dilakukan adalah penelitian tindakkan kelas ( PTK ), dalam pelaksanaannya berkolaborator dengan teman sejawat. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung. Sedangkan alat pengumpulan data menggunakan lembar observasi guru dan lembar observasi siswa, juga menggunakan catatan-catatan atau arsip-arsip tentang hasil belajar siswa. Penelitian ini dilakukan sebanyak dua siklus tindakan dengan dua kali pertemuan. Setelah tindakan dilakukan pada siklus I dan II, aktivitas siswa mengalami peningkatan, pada siklus I, aktivitas belajar 59,61 Kemudian pada siklus ke II mengalami peningkatan, aktivitas belajar 74,00 % . Kesimpulan dalam penelitian ini dengan model pembelajarn kontektual dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas IV SD Negeri 31 Pontianak Tenggara pada mata pelajaran IPS.

Kata Kunci : Aktivitas Belajar, model pembelajaran kontektual


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.814

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons