PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN TEKNIK NUMBERED HEAD TOGETHER DI SDN 16 PELAIK KERUAP

Marsiana F 34212109, Sukmawati ., Zainuddin .

Abstract


Abstrak : Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam menggunakan teknik Numbered Head Together. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan bentuk penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas. Penelitian ini dilakukan selama 3 siklus. Hasil dari penelitian ini adalah sebagai berikut: baseline pada indikator aktivitas fisik sebesar 22,99% ke siklus III 91,95 terdapat selisih sebesar 68,96%. Dengan demikian kenaikan aktifitas fisik dapat dikategorikan ”Tinggi”. Baseline pada indikator aktivitas mental sebesar 20,11% ke siklus III 93,10%. Terdapat selisih sebesar 72,99%. Dengan demikian kenaikan Aktivitas Mental dapat dikategorikan ”Tinggi”. Baseline pada indikator aktivitas emosional sebesar 22,41% ke siklus III 99,14%. Terdapat selisih sebesar 76,73%. Dengan demikian kenaikan Aktivitas emosional dapat dikategorikan ”Tinggi”.

Kata Kunci : aktivitas, Number Head Together, Ilmu Pengetahuan Alam

Abstract: The purpose of this study is to describe the increase in the activity of learners in the learning of Natural Sciences using techniques Numbered Head Together. This study used a descriptive method of research is the form of action research. This research was conducted for 3 cycles. The results of this study are as follows: baseline physical activity indicator by 22.99% to 91.95 the third cycle there is a difference of 68.96%. Thus the increase in physical activity can be categorized as "High". Baseline on indicators of mental activity by 20.11% to 93.10% the third cycle. There is a difference of 72.99%. Thus the increase in mental activity can be categorized as "High". Baseline on indicators of emotional activity of 22.41% to 99.14% the third cycle. There is a difference of 76.73%. Thus the increase in emotional activity can be categorized as "High".

Keywords: activity, Number Head Together, Natural Sciences


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8085

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats