PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Lidia Lahe, Zainuddin ., Sukmawati .

Abstract


Abstrak :Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang bertujuan untuk meningkatkan keterampilan guru dalam menggunakan metode demonstrasi pada pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas IV SD Negeri 16 Nanga Ubat. Penelitian Tindakan Kelas ini dilaksanakan pada bulan Agustus 2014 dengan subjek kelas IV sebanyak 10 orang. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi langsung, teknik pengukuran, teknik pengumpulan yang berupa lembar observasi, tes lisan, tes tertulis dan tes perbuatan. Data yang diperoleh disajikan dalam bentuk tabel, kemudian dihitung dalam frekuensi relatifnya serta dianalisa logis. Dari pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) kelas IV pada materi Kerangka Manusia dapat disimpulkan bahwa  Siswa kelas yang memperoleh nilai tuntas hanya 51%.Setelah dilakukan Penelitian maka hasil belajar siswa meningkat ditandai dengan siswa yang tuntas adalah 89%.

Kata kunci: Peningkatan, Metode Demonstrasi, Hasil Belajar

Abstract : This study is a Class Action Research ( CAR), which aims to improve teachers' skills in using the method of demonstration in the subject of Natural Science Elementary School fourth grade 16 Nanga Medicine . Class Action Research was conducted in August 2014, with the subject of the fourth grade of 10 people . Data collection technique used is the technique of direct observation , measurement techniques , collection techniques that form the observation sheet , oral test , written test and test actions . The data obtained are presented in tabular form , and then calculated the relative frequency and logical analysis . From the implementation of Classroom Action Research (CAR ) Subjects Natural Sciences ( IPA ) class IV in Human framework materials can be concluded that the graders who scored only 51 % complete . After the study was the result of increased student learning is characterized by students who completed is 89 % .

 

Keywords : Improvement , Methods Demonstration,learning outcomes

Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8083

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats