PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN IPS MELALUI METODE INKUIRI TENTANG LINGKUNGAN ALAM DAN BUATAN SISWA KELAS III SDN 18 KUBU

Nurhayati (F34210494), Kaswari ., Suryani .

Abstract


Peningkatan aktivitas pembelajaran IPS melalui metode inkuiri tentang lingkungan alam dan buatan siswa kelas III SDN 18 Kubu. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan informasi dan kejelasan secara objektif mengenai penerapan metode penemuan (inkuiri) untuk peningkatan pembelajaran IPS. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas III SD Negeri 18 Kubu. Dengan alat pengumpul data yaitu lembar observasi. Penelitian dilakukan sebanyak 2 siklus, masing-masing terdiri dari 2 kali pertemuan. Berdasarkan hasil pengolahan dan hasil analisis data penelitian tindakan kelas bahwa aktivitas pembelajaran IPS melalui metode inkuiri tentang lingkungan alam dan buatan pada siswa kelas III SDN 18 Kubu dapat meningkatkan aktivitas siswa dalam menjawab secara lisan pertanyaan tentang lingkungan alam dan buatan, menjawab secara lisan pertanyaan tentang lingkungan sehat dan tidak sehat, Menyajikan pertanyaan atau masalah dari gambar lingkungan alam dan buatan, siswa mengamati lingkungan di sekitar sekolah, siswa mencatat pengamatan tentang lingkungan alam dan buatan.

Kata Kunci: Pembelajaran IPS dan medode inkuiri

Abstract: Increased activity ips learning through methods inquiry about the natural and artificial students third grade 18 public primary schools. this study aims to obtain objective information and clarity regarding the application of the method of inquiry ips for improved learning. methods used in this research is descriptive method. research is a form of class action. Subjects in this study were grade III 18 state primary schools. a data collection tool that observation sheet. research was conducted by 2 cycles each consisting of 2 meetings. Based on the results of the analysis of data processing and action research that has been described that learning activity IPS through the inquiry method of natural and man-made environment in grade III primary schools 18 camps can increase the activity of students answered oral questions about the natural and artificial, orally answer questions about healthy and unhealthy environments, presenting questions or problems of the natural environment gamba and artificial, students observe the environment around the school, students recorded observations about the natural and artificial.

keywords: ips learning and methods of inquiry

Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.807

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons