PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR PADA PEMBELAJARAN IPS KELAS III SD

Darwawan F34212078, Mastar Asran, Kaswari .

Abstract


Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan aktivitas dan hasil belajar peserta didik menggunakan media gambar pada pembelajaran ilmu pengetahuan sosial di kelas III  SD Negeri 04 Kelumpang Kabupaten Kayong Utara. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Sedangkan bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Sampel penelitian ini berjumlah 6 orang. Hasil analisis data menunjukan bahwa peningkatan kemampuan guru dalam menyusun rencana pembelajaran dari siklus I ke siklus II meningkat sebesar 0,32. Peningkatan kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran dari siklus I ke siklus II meningkat sebesar  0,4. Peningkatan nilai aktivitas belajar siswa dari siklus I ke siklus II meningkat sebesar 14,81%. Peningkatan rata-rata hasil belajar siswa dari siklus I ke siklus II sebesar 5,83. Dengan demikian, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan media gambar berpengaruh terhadap kemampuan membuat denah dan peta lingkungan pada siswa kelas III Sekolah Dasar Negeri 04 Kelumpang.

Kata kunci: Media gambar, Aktivitas, Hasil belajar.

 Abstract : This study aims to determine the increase in activity and learning outcomes of learners using instructional media images on social science in grade III Elementary School District 04 Kelumpang North Kayong . The method used in this research is descriptive method . While research is a form of class action . Sample size was 6 people . The results of data analysis showed that the increase in the ability of teachers in preparing lesson plans from the first cycle to the second cycle increased by 0.32 . Increasing the capability of teachers in implementing the learning from the first cycle to the second cycle increased by 0.4 . Increasing the value of learning activities of students from the first cycle to the second cycle increased by 14.81 % . Average increase student learning outcomes from the first cycle to the second cycle of 5.83 . Thus , the results of this study indicate that the use of media images affect the ability to make plans and maps of the environment in class III State Elementary School 04 Kelumpang . Keywords : Media images , activities , learning outcomes .

Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8064

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats