PENINGKATAN AKTIVITAS DALAM PEMBELAJARAN IlMU PENGETAHUAN ALAM MENGGUNAKAN PENDEKATAN KETERAMPILAN PROSES DI SEKOLAH DASAR

Wahidin F34212094, Sukmawati ., Zainuddin .

Abstract


Absrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik dalam IImu Pengetahuan Alam dengan menggunakan pendekatan keterampilan proses pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 18 Nanga Toran?”. Metode yang digunakan deskriptif, Subyek penelitian ini adalah guru Mata Pelajaran IImu Pengetahuan  Alam kelas IV dan siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 18 Nanga Toran yang berjumlah 26 orang. Teknik pengumpul data adalah teknik observasi langsung, dan alat pengumpul data lembar observasi. Hasil akhir diperoleh yaitu aktivitas fisik 20,51 % base line, 41,03% pada siklius I, 75,64 % pada siklus II, dan 96,15 % pada siklus III. Aktivitas mental  14,42 % pada base line ,38,46 % pada siklus I 66,35 % pada siklus II dan 80,94 % pada siklus III, aktivitas emosional 11,54 % pada base line, 71,79%  pada siklus I, 97,44 % pada siklus II dan 100% pada siklus III.

Kata Kunci: Aktivitas, IPA, Keterampilan Proses

Abstract: This study aims to improve an increase in the activity of learners in the Natural Sciences IImu using process skills approach in grade IV State Elementary School 18 Nanga Toran?". The method used descriptive research subject is the teacher of Natural Sciences Subjects IImu fourth grade and fourth grade students of State Elementary School 18 Nanga Toran, amounting to 26 people. Data collection technique is a technique of direct observation and data collection tool observation sheet. the final results obtained by the physical activity of 20.51% of baseline, 41,03 %  in the first cycle,  75,64 % in the second cycle, and 96,15 % in the third cycle. Mental activity at baseline 14.42%, 38.46% in the first cycle 66.35% in the second cycle and 80.94% in the third cycle, emotional activity at baseline 11.54%, 71.79% in the first cycle, 97,44 % in the second cycle 100 % in the third cycle.

 

Keywords : Activity, Science, Process Skills


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8063

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats