METODE PENGENALAN KONSEP BILANGAN PADA ANAK KELOMPOK UMUR 4-5 TAHUN DI TK

Dita Habsari, M. Syukri, Halida .

Abstract


The title ofthe study is "Method of Number Concept Introduction for Children Age Group 4-5 Years Old in Kindergarten Schools. This research study aims to determine the introduction of the concept of numbers in the age group 4-5 years old children in kindergarten LKIA I, Pontianak. The research method was descriptive research with qualitative approach., Forms of research is a phenomenological study. The data of this researchis a method of learning that teachers use in the introduction of the concept of numbers. Sources of data used in this study include teachers, principals, and children. The results showed that the methods used by teachers in introducing the concept of numbers are a method of storytelling, play, field trips, demonstrations, conversation, and delivery tasks. The percentage of children the concept of numbers from 1-10 is 100% child has can count number, 37.5% of children are not familiar insignia numbers and 62.5% of children are familiar with the symbol number. The supporting factors area complete play, a lot of story books, support from parents and those associated with learning. In hibiting factors are the adding capacity of different children and short term concentration of the children.

Abstrak : Judul penelitian ini adalah Metode Pengenalan Konsep Bilangan Pada Anak Kelompok Umur 4-5 Tahun Di TK. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pembelajaran pengenalan konsep bilangan pada anak kelompok umur 4-5 tahun di TK LKIA I, Pontianak. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Bentuk penelitian ini adalah studi fenomenologis. Data penelitian ini adalah metode pembelajaran yang digunakan guru dalam pengenalan konsep bilangan. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini meliputi guru, kepala sekolah, dan anak. Hasil penelitian menunjukan bahwa metode yang digunakan guru dalam mengenalkan konsep bilangan adalah metode bercerita, bermain, karyawisata, demonstrasi, bercakap-cakap, dan pemberian tugas. Persentase tingkat anak mengenal konsep bilangan dari 1-10 adalah 100% anak telah bisa menghitung bilangan, 37,5% anak belum mengenal lambang bilangan dan 62,5% anak sudah mengenal lambang bilangan. Faktor pendukung adalah alat main lengkap, buku cerita yang banyak, dukungan dari orang tua dan pihak-pihak yang terkait dengan pembelajaran. Faktor penghambatnya adalah daya tangkap anak yang berbeda serta daya konsentrasi anak pendek.

Kata Kunci : Metode Pengenalan Konsep Bilangan


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.802

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons