PENERAPAN BELAJAR AKTIF DENGAN BERSUARA DALAM MEMBACA AL QUR’AN PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN
Abstract
Abstrak : Naik turunnya minat, motivasi anak-anak PAUD HAYATI Pontianak Timur dalam belajar membaca al-Qur’an. Pembelajaran berpusat pada guru, banyak menggunakan metode ceramah tanpa dialog/tanya jawab, sehingga pembelajaran menjadi kurang bermakna ditambah lagi tingkah anak didik yang malas belajar, cenderung bermain dan bersenda gurau di dalam kelas. Penelitian ini memfokuskan pada: Penerapan Belajar Aktif dengan Bersuara di dalam Membaca Al Qur’an pada Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Hayati Pontianak Timur. Menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Subjeknya adalah anak didik berjumlah 23 orang. Lokasi penelitian adalah PAUD HAYATI Pontianak Timur. Penelitian secara umum dapat disimpulkan bahwa: Penerapan belajar aktif dengan bersuara dalam membaca Al-Qur’an pada anak usia 5-6 tahun di PAUD HAYATI Pontianak Timur dapat dilakukan dengan metode demonstrasi iqro, melibatkan anak didik untuk turut aktif dalam pembelajarannya yakni guru merencanakan dan melaksanakan pembelajaran dan anak didik melaksanakan kegiatan pembelajarannya.
Kata Kunci : Aktif, Bersuara, Usia 5-6 Tahun
Abstract: The rise and fall of interest and motivation of children Early Childhood Education HAYATI in the East Pontianak in learning to read Qur'an.Still learning centered on the teacher, lack of provision of opportunities for students to build knowledge about something, more teachers use the lecture method without dialogue / questions and answers, so that learning becomes less meaningful coupled behavior of students who are lazy to learn, tend to play and frolic in this kelas.This study focuses on: the application of active learning in the reading aloud the Qur'an at the age of 5-6 years in early childhood HAYATI Pontianak Timur.This study used a descriptive method with kualitatif.Subject approach in this experiment is the protégé was 23 people.Location was chosen as the research is Early Childhood Education HAYATI East Pontianak demonstration can be done with the method involving direct students to actively participate in learning that teachers plan and implement learning that teachers plan and implement learning and students carry out the learning activities.
Keywords: Active, Voice, Age 5-6 years
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.7157
Refbacks
- There are currently no refbacks.
JPPK: Journal of Equatorial Education and Learning
indexed by:
Journal of Equatorial Education and Learning published by
[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.
CP : +62895323300567
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .