PEMANFAATAN MEDIA PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS V SDN TERAKREDITASI B SE-KECAMATAN PONTIANAK BARAT

Adriyan Saputra, Kartono ., Siti Djuzairoh

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pemanfaatan media pada pembelajaran Ilmu pengetahuan Alam kelas V Sekolah Dasar Negeri terakreditasi B se-Kecamatan Pontianak Barat. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dan bentuk penelitian ini adalah survei. Berdasarkan hasil pembahasan dan pengolahan data, bahwa ketersediaan media pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas V Sekolah Dasar Negeri terakreditasi B Se-Kecamatan Pontianak Barat rata-rata persentasenya adalah 76,88% dengan kriteria baik. Kondisi media pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar Negeri terakreditasi B Se-Kecamatan Pontianak Barat rata-rata  persentase kondisinya adalah 79,64% dalam kondisi baik dan 20,36% dalam kondisi tidak baik. Cara penggunaan media pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar Negeri terakreditasi B Se-Kecamatan Pontianak Barat rata-rata persentase cara penggunaannya adalah 71,21% dengan kriteria cukup.

 

Kata Kunci: Pemanfaatan, Media pembelajaran, IPA

 

Abstract: This study aims to describe the use of media in teaching Natural Science Public Elementary School fifth grade B se-accredited Western District of Pontianak. The method used in this research is descriptive method and form of this research is survey. Based on the results of the discussion and processing of data, that the availability of media in teaching Natural Sciences V Class B State Primary School Se-accredited Western District of Pontianak average percentage is 76.88% with both criteria. Media conditions on the learning of Natural Science in Public Elementary Schools accredited B-Se Western District of Pontianak average percentage of 79.64% condition is in good condition and 20.36% in good condition. Learning how to use the media in Natural Sciences at the State Primary School accredited B Pontianak District of West Se-average percentage of its use is 71.21% with a sufficient criterion.

 

Keywords: Utilization, Learning Media, Science


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.6948

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats