EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MELODI MENGGUNAKAN MEDIA INSTRUMEN PIANIKA PADA SISWA KELAS VIII
Abstract
Abstract: Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan penerapan pembelajaran melodi dan efektivitas pembelajaran melodi menggunakan media instrumen pianika pada siswa kelas VIII di SMP Negeri 2 Mempawah Hilir. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan bentuk pre-eksperimental. Rancangan yang digunakan adalah One Shot Case Study. Hasil yang didapatkan untuk nilai rata-rata dari hasil post-test adalah 75,5. Respon siswa terhadap pembelajaran mencapai 87,5% memberi respon positif dan 12,5% memberi respon negatif. Aktivitas siswa dilihat dari empat kali pertemuan. Pada pertemuan pertama siswa yang aktif mencapai 78,48% dan siswa yang pasif mencapai
21,5%. Pertemuan kedua siswa yang aktif mencapai 77,3% dan siswa yang pasif mencapai 22,7%. Pertemuan ketiga siswa yang aktif mencapai 81,9% dan siswa yang pasif mencapai 18,1%, dan pertemuan keempat siswa aktif mencapai 80,8% dan siswa pasif mencapai 19,2%. Rata-rata persentase dari keempat pertemuan tersebut adalah mencapai 79,62% siswa yang aktif dan 20,38% siswa yang pasif. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penerapan pembelajaran melodi dan efektivitas pembelajaran melodi menggunakan media instrumen pianika, dinilai efektif dibanding menggunakan media instrumen rekorder sopran.
Kata Kunci: Melodi, Instrumen Pianika.
Abstrak: The purpose of this study is to describe the application of learning and learning effectiveness melodic melodies using instruments media pianika the eighth grade students at SMP Negeri 2 Mempawah downstream. This study used an experimental method with pre-experimental forms. The design used is One Shot Case Study. The results obtained for the average value of the results of the post-test was 75,5. The response of students towards learning reached 87,5% gave a positive response and 12,5% gave a negative response. Student activity seen from four meetings. At the first meeting the students who actively reaches 78,48
%, and the students are passive reached 21,5%. The second meeting of students who actively reached 77,3% and students are passive by 22,7%. The third meeting of the students who actively reached 81,9% and students are passive reached
18,1%, and the fourth meeting of students actively reaching 80,8% and 19,2% of students achieving passive. Average percentage of the four meetings is 79,62% of students achieving an active and a passive 20,38% of students. It can be concluded that the application of learning and learning effectiveness melodic melodies using instruments pianika media, assessed using the media effectively than instruments soprano recorder.
Keywords: Melodies, Instruments Pianika
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i8.6730
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .