PENINGKATAN DISIPLIN MELALUI PEMBIASAAN TOILET TRAINING PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN

Sapta Wibawati, Marmawi ., Halida .

Abstract


The general objective this study is: Does the toilet training can improve discipline in children in Kindergarten Lessons Mujahedeen I Pontianak Year 2013/2014 ?. The method used is descriptive method to study the form of classroom action research. Sources of data in this study were teachers and 25 kindergarten children Mujahideen I Pontianak. Based on the research that has been done, in general it can be concluded: Through habituation toilet training can improve discipline in children aged 4-5 years in kindergarten I Mujahideen Pontianak Through habituation toilet training can improve discipline in children aged 4-5 years in the Garden I Mujahideen Infant Pontianak. In particular, the conclusion is: 1) Planning learning toilet training in improving discipline in children aged 4-5 years in kindergarten Mujahideen Pontianak I have done well, 2) Implementation of learning toilet training in improving discipline in children aged 4-5 years Kindergarten at the Mojahedin I Pontianak has been performing well, 3) response of children aged 4-5 years in learning toilet training in improving discipline in kindergartens Mujahedeen I Pontianak well categorized, 4) discipline of children in the use of toilet training at age 4-5 years in kindergarten I Mujahideen Pontianak is good.

Keywords: Improved, discipline, toilet training.

 

Abstrak: Tujuan umum dalam penelitian ini adalah: Apakah melalui toilet training dapat meningkatkan disiplin pada anak di TK Mujahidin I Pontianak?. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian Penelitian Tindakan Kelas. Sumber data dalam penelitian ini adalah guru dan 25 orang anak TK Mujahidin I Pontianak. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, secara umum dapat disimpulkan: Melalui pembiasaan toilet training dapat meningkatkan disiplin pada anak usia 4-5 tahun di TK Mujahidin I Pontianak Melalui pembiasaan toilet training dapat meningkatkan disiplin pada anak usia 4-5 tahun di TK Mujahidin I Pontianak. Secara khusus kesimpulannya adalah:1) Perencanaan pembelajaran toilet training dalam meningkatkan disiplin  pada anak usia 4-5 tahun di TK Mujahidin I Pontianak telah terlaksana dengan baik, 2) Pelaksanaan pembelajaran toilet training dalam meningkatkan disiplin  pada anak usia 4-5 tahun di TK Mujahidin I Pontianak telah terlaksana dengan baik, 3) Respon anak usia 4-5 tahun pada pembelajaran toilet training dalam meningkatkan disiplin di TK Mujahidin I Pontianak dikategorikan baik, 4) Disiplin anak dalam menggunakan toilet training pada usia 4-5 tahun di TK  Mujahidin I Pontianak sudah baik.

Kata Kunci: Peningkatan, disiplin, toilet training .


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN : 2715-2723