PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI MATA PELAJARAN IPA KELAS III SDN 19 KUBU

Kasmawati (F34209470), Endang Uliyanti, Sri Buwono

Abstract


The Research About the Increase Learn Activities With Used Demonstration Method in the Thirt Student in Grade of Elementary School 19 in Kubu. This Research to Describe the Increase Learn Activities Used Demonstration Method in the Thirt Student in Grade of Elementary School 19 in Kubu. This Research Used a Description Method. The Research is Classroom Action Research Type. Output of First Observed Learn Activities is 13,64%, Then in the First Cycle Percentage of Physical Activities Students is 75%, and in the Second Cycle is 88,64%. Output of Menthal Activities in First Cycle Percentage is 50% and in Second Cycle is 62.5%. Output of Emotional Activities in First Cycle is 61.63% and in Second Cycle is 81.82%. It Means Output of Research Indicate of with used Demonstration Method can Increase Learn Activities Students Include.

Abstrak: Penelitian tentang peningkatan aktivitas belajar siswa menggunakan metode demontrasi pada mata pelajaran IPA di kelas III SDN 19 Kubu bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas belajar siswa dengan menggunakan metode demonstrasi di SDN 19 Kubu. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Hasil pengamatan awal terhadap aktivitas belajar siswa yaitu 13.64%, pada siklus I rata-rata prosentase aktivitas fisik yaitu 75% dan siklus II yaitu 88.64%. Hasil Pengamatan aktivitas mental pada siklus I yaitu 50% dan siklus II meningkat menjadi 62.5%. hasil pengamatan aktivitas emosional siklus I yaitu 61.63% dan pada siklus II meningkat menjadi 81.82%

Berdasarkan hasil penelitian tersebut, menunjukkan bahwa dengan menggunakan metode demonstrasi terbukti dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa yang meliputi aktivitas fisik, mental, dan emosional.

Kata kunci: Aktivitas Belajar, Metode Demonstrasi, IPA SD.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.672

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons