PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA INTENSIF MELALUI PENGGUNAAN COOPERATIVE SCRIPT PADA PESERTA DIDIK KELAS IV

B. Gundeng, Zainuddin ., Rosnita .

Abstract


Abstrak : Tujuan umum dalam penelitian ini yaitu untuk mendapatkan kejelasan tentang penggunaan model pembelajaran Cooperative Script untuk meningkatkan kemampuan membaca intensif  dalam pembelajaran Bahasa Indonesia kelas IV SD Negeri 10 Toho.  Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode deskriptif, sedangkan teknik dan alat pengumpul data yaitu teknik observasi langsung dan tidak langsung dengan tes lisan. Alat pengumpulan data berupa lembar observasi kemampuan membaca intensif peserta didik dan lembar observasi guru. Hasil penelitian diperoleh pada siklus I tingkat kemampuan membaca intensif dapat dikatakan baik sebanyak 7 peserta didik atau 50%, pada siklus II meningkat menjadi 10 peserta didik atau 71%. Hasil belajar peserta didik pada siklus I, jumlah peserta didik yang tuntas yaitu 9 peserta didik dengan persentase 64%, siklus II meningkat menjadi 14 peserta didik dengan persentase 100% tuntas.

 

Kata Kunci: Cooperative Script, Kemampuan Membaca Intensif.

Abstract :The general objective of this research is to gain clarity about the use of cooperative learning model to improve literacy Script intensive teaching fourth grade Indonesian State 10 Toho. The method used in this research is descriptive method, while the techniques and tools of data collection techniques, namely direct and indirect observation with oral test. Data collection tools such as observation sheets intensive literacy learners and teacher observation sheet. Results were obtained in the first cycle of intensive literacy levels can be said to be good learners as many as 7 or 50%, in the second cycle increased to 10 students or 71%. Learning outcomes of students in the first cycle, the number of learners who completed ie 9 learners with the percentage 64%, increasing to 14 second cycle students with 100% completion percentage.


Keywords: Cooperative Script, Intensive Reading Ability.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i8.6652

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats