PENGARUH KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA

Reza Prayuda, Yoseph Thomas, M. Basri .

Abstract


Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X di SMA Negeri 1 Sungai Kunyit. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian studi hubungan. Sampel penelitian ini berjumlah 56 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemandirian belajar memiliki pengaruh terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas X di SMA Negeri 1 Sungai Kunyit. Hal ini dilihat dari t hitung > t tabel yaitu 17.848 > 2.0049 yang menyatakan bahwa Ho ditolak dan Ha diterima, Sedangkan nilai koefisien regresi linear diperoleh sebesar 0,277 dan koefisien determinasi (R2) sebesar 25,7%. Dari hasil penelitian ini hendaknya siswa selalu memperhatikan dan melakukan upaya-upaya untuk meningkatkan kemandirian belajar guna memperoleh hasil belajar yang baik.

Kata Kunci: Kemandirian Belajar, Hasil Belajar, Mata Pelajaran Ekonomi.

Abstract: This study aims to determine the effect of Learning Independence Against Student Results on Subjects Economy Class X in SMA 1 Sungai Kunyit. The method used is descriptive method to form research association studies. The study sample totaled 56 students. The results showed that independent learning have an impact on student learning outcomes on economic subjects of class X in SMA 1 Sungai Kunyit. It is seen from t count > t table is 17 848 > 2.0049 which states that Ho is rejected and Ha is accepted, while the value obtained for the linear regression coefficient of 0.277 and a coefficient of determination (R2) of 25.7%. From this research, the student should always pay attention and make efforts to increase the independence of learning in order to obtain better learning results.

Keywords: Independence of Learning, Learning Outcomes, Economic Subjects.

Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i8.6645

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons