PENERAPAN TALKING STICK UNTUK MOTIVASI BELAJAR MATA PELAJARAN IPA KELAS III SDN 04 PONTIANAK

Rasmani Hasan, H. Ngatiyo, H. Aunurrahman

Abstract


Research on Application of Talking Stick to the motivation to learn science subjects class III SDN 04 Pontianak aims to gain clarity application of learning models talking stick to the material 'characteristics and needs of living things "to improve learning motivation in learning science class III SDN 04 Pontianak. The research method used is descriptive method. The form used is descriptive research technique of direct observation data collection tool is a sheet obesrvasi student and teacher observation sheet. The average value of the ability of the teacher in the lesson plan before implementation Talking Stick Learning Model in the first cycle average value of 3.06 and an increase in the average ability of teachers in the first cycle average value of 2.67. The results of the analysis of test data using direct observation of observation on the student and teacher where the level of intrinsic motivation to learn third grade students of SDN 04 Pontianak on science learning material characteristics and needs of living things on the initial observations by 53.34% rise in the first cycle to 74, 17% increase of 20.83%, then increased in the second cycle a 88.33% increase of 14.16%. While the level of extrinsic motivation to learn third grade students of SDN 04 Pontianak on science learning material characteristics and needs of living things on the initial observations by 45% increase in the first cycle to 70%, an increase of 25%, then increased in the second cycle to 84.17 % increase of 14.17%. It can be concluded that the use of learning models talking stick, is effective for increasing students' motivation in learning science class III SDN 04 Pontianak.

Keywords: Talking Stick Learning, Motivation

Abstarck : Penelitian tentang Penerapan Talking Stick untuk motivasi belajar mata pelajaran IPA kelas III SDN 04 Pontianak bertujuan untuk mendapatkan kejelasan penerapan model pembelajaran talking stick pada materi ciri-ciri dan kebutuhan makhluk hidup untuk meningkatkan motivasi belajar dalam pembelajaran IPA kelas III SDN 04 Pontianak. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian deskriptif yang digunakan adalah teknik observasi langsung dengan alat pengumpul data adalah lembar obesrvasi siswa dan lembar obsevasi guru. Nilai rata-rata kemampuan guru dalam menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran sebelum diterapkannya Model Pembelajaran Talking Stick pada siklus I nilai rata-rata 3,06 dan peningkatan nilai rata-rata kemampuan guru pada siklus I nilai rata-rata 2,67. Hasil analisis data menggunakan uji observasi langsung yaitu observasi pada siswa dan guru dimana tingkat motivasi intrinsik belajar siswa kelas III SDN 04 Pontianak pada pembelajaran IPA materi ciri-ciri dan kebutuhan makhluk hidup pada pengamatan awal sebesar 53,34% meningkat pada siklus I menjadi 74,17% peningkatan sebesar 20,83%, kemudian meningkat pada siklus II menjadi 88,33% peningkatan sebesar 14,16%. Sedangkan tingkat motivasi ekstrinsik belajar siswa kelas III SDN 04 Pontianak pada pembelajaran IPA materi ciri-ciri dan kebutuhan makhluk hidup pada pengamatan awal sebesar 45% meningkat pada siklus I menjadi 70%, peningkatan sebesar 25%, kemudian meningkat pada siklus II menjadi 84,17% peningkatan sebesar 14,17%. Maka dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran talking stick, cukup efektif untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran IPA kelas III SDN 04 Pontianak.

Kata Kunci : Pembelajaran Talking Stick, Motivasi Belajar


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.660

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons