STUDENTS’ PERSPECTIVES ON THE APPLICATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY IN ENGLISH LANGUAGE LEARNING

Ryani Yulian, Urai Salam, Yohanes Gatot Sutapa Y.

Abstract


The aim of this study was to find out students’ perspectives on the application of ICT in English language learning. The methodological stance used in this study was a mixed-method study. Close-ended questionnaires were administered to 74 participants from the Fourth Semester Students of English Study Program of FKIP UNTAN. The survey stage was followed by individual in-depth interview with 10 voluntary participants. The data were fully corroborated by the analysis of the interactions in online discussion forum. The findings of the study were evidence of critical incidents of how ICT has facilitated students in learning English. The findings revealed four emerging themes namely learning motive, learning effected, task effected, and learning reshaped. From the emerging themes, it can be concluded that students’ higher preference was more likely to have experiential learning activities. Based on the findings, it is recommended that students’ perspectives on the application of ICT in English language learning could be the catalyst to promote an integration of technological surrounded environment in the faculty .

Keywords: students’ perspectives, ICT, language learning

 

Abstrak: Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui perspektif mahasiswa dalam penggunaan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan metode penelitian gabungan (mixed-method) dengan memberikan kuestioner kepada 74 partisipan mahasiswa semester empat Pendidikan Bahasa Inggris FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak. Data diperoleh dari survei yang diikuti oleh 10 mahasiswa yang dilakukan secara sukarela. Pengamatan online juga dilakukan untuk memberikan informasi tambahan mengenai perspektif mahasiswa. Berdasarkan hasil analisis data diperoleh empat tema utama berdasarkan pengolahan data dari qualitatif dan quantitatif data yaitu motif belajar, pengaruh terhadap belajar, pengaruh terhadap tugas dan bagaimana proses belajar terbentuk. Dari tema yang ditemukan dapat disimpulkan bahwa mayoritas mahasiswa lebih menyukai pembelajaran dimana mereka dapat memperoleh pengalaman langsung. Mahasiswa cenderung untuk melakukan aktifitas pembelajaran dimana mereka dapat mendayagunakan daya kreatifitas dan kemampuan berpikir kritis. Oleh karena itu, diharapkan hasil dari penelitian ini dapat manjadi acuan untuk mempromosikan pengintegrasian lingkungan akademis yang berbasis teknologi.

Kata kunci: perspektif mahasiswa, teknologi informasi dan komunikasi, pembelajaran bahasa


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN : 2715-2723