Peningkatan Motivasi Pembelajaran IPS Menggunakan Media yang Bervariatif pada Siswa Kelas IV SDN 09

Hairiyah (F34210563), Maridjo Abdul Hajmy, Cristianto Syam

Abstract


Peningkatan Motivasi Pembelajaran IPS Menggunakan Media yang Bervariatif pada Siswa Kelas IV SDN 09. Penelitian bertujuan untuk mendapatkan gambaran peningkatan motivasi belajar siswa dengan menggunakan media bervariatif pada pembelajaran IPS kelas IV SDN 09. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif, sifat penelitian adalah kualitatif dan jenis penelitian adalah penelitian tindakan kelas (PTK) didalam pelaksanaannya berkolaborasi dengan teman sejawat. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 09. Digunakan teknik observasi langsung dan Pengukuran. Alat pengumpul data yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar observasi dan tes. Penelitian ini dilakukan selama 3 siklus .Hasil perhitungan menunjukkan bahwa pada siklus I motivasi instrinsik 65,91%, motivasi Ekstrinsik 63,64%. Pada siklus II motivasi instrinsik 77,27%, motivasi Ekstrinsik 77,27%, Pada siklus III motivasi instrinsik 89,77%, motivasi Ekstrinsik 93,18%. Berdasarkan data yang telah diperoleh, menunjukkan bahwa terdapat peningkatan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPD kelas IV SDN 09.

Kata kunci : Peningkatan. Motivasi Belajar, Metode Media yang Bervariatif

Abstract: Improving Science Learning Activity Using the Inquiry Method Grade IV Elementary School 28. This study aims to determine the increase in the student activity using the inquiry method. The research method used is descriptive qualitative nature of this study and this type of research is a class act (PTK) in the implementation collaborate with colleagues. The subjects in this study were fourth grade students. Data collection techniques in this study is the direct observation and measurement. While the data collection tool used is the observation sheet and test questions. The research was conducted for 3 cycles. The calculations show that in the first cycle of physical activity 66.67%, 44.87% mental activity, emotional activity of 65.38%. Cycle II 76.92% of physical activity, mental activity, 58.97%, 76.92% emotional activity. Cycle III physical activity 97.44%, 80.77% mental activity, emotional activity of 86.54%. Based on the data obtained shows that there is an increase in students' learning activities using inkuri on science learning Elementary School Fourth Grade 09.

Keywords: Improvement, Learning Activities, Methods of Inquiry


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.658

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons