PENINGKATAN AKTIVITAS SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR PADA SISWA KELAS II
Abstract
Abstrak : Masalah dalam penelitian ini adalah Bagaimanakan Peningkatan Aktivitas Siswa Dalam Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Dengan Menggunkan Media Gambar Pada Siswa Kelas II. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode deskriptif, bentuk panelitian yaitu Penelitian Tindakan Kelas (PTK), jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif, dan sifat penelitian yaitu koliboratif partisipatif. Tempat penelitian dilaksanakan dengan subyek penelitian adalah siswa kelas II yang berjumlah 21 orang. Teknik pengumpul data yang digunakan adalah lembar observasi. Penelitian ini dilakukan selama II siklus dengan hasil akhir penelitian yang diperoleh yaitu aktivitas fisik mulai dari Siklus I sampai siklus II secara berturut-turut yaitu 70% meningkat menjadi 82%. Aktivitas emosional mulai dari Siklus I sampai siklus II secara berturut-turut yatu 73% meningkat menjadi 84%.
Dari hasil yang telah diperoleh dapat disimpulkan terjadi peningkatkan pada setiap siklus. Kemampuan guru dalam menggunakan media gambar pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial juga terlaksana sesuai dengan apa yang dirancang.
Kata kunci: Media Gambar, Aktivitas Siswa.
Abstract : This Watchfulness internal issue how does student acitivity enhanced in social science lesson by using picture media in class student II Country Elementary School I. This watchfulness aim gets clarity about picture media use to increase student activity in class social science study II. This watchfulness benevit gives which are positive science contribution for science development in general method that used in this watcfulness descriptive method, watchfulness from that is class action watchfulness kind thas used qualitative watchfulness, and it character that is participative collaborative, watchfulness place is carried out at Country Elementary School I Sadaniang with watchfulness subject class student II that number 21 person, dapat collectors technique that used direct observation technique, data collector that used observation sheet, this watchfulness is done during II cycle with watchfulness end result that got that is physical acitivy begins from my cycle until cycle II successively that is 72% increases to be 84% way of thinking activity begins from my cucle untul cycle II succesively that is 70% increases to be 82%, emotional activity begins from my cycle until cycle II succesively that is 73% increases to be 84%.
From result that got inferential happen enhanced om every cycle, teacher ability in use picture media in also done as according to what designed social science study, thereby watchfulness use picture media in social science study can increase class student activity II Country Elementary School I Sadaniang.
Keyword: Picture Media, Student Activity, and Social Science Study
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i8.6576
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .