PENINGKATAN HASI BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DENGAN MEMANFAATKAN LINGKUNGAN DI KELAS IV

Yuliana B, Suryani ., Budiman Tampubolon

Abstract


Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunaan media langsung untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran ilmu pengetahuan sosial kelas IV SDN 23 Keladau. Metode penelitian yang digunakan metode deskriptif, dengan bentuk penelitian tindakan kelas. Penelitian ini dilakukan sebanyak 2 siklus, setiap siklus terdiri 1 kali pertemuan. Hasil penelitian yang diperoleh adalah kemampuan guru merencanakan pembelajaran pada siklus I rata –rata skor yang diperoleh 2,83 dan siklus II rata-rata skor 3,38.Hasil penelitian yang diperoleh adalah kemampuan guru dalam  melaksanakan pembelajaran pada siklus I rata-rata 2,78 dan siklusII 3,26. Hasil belajar siswa pada materi kegiatan ekonomi penduduk adalah siklus I rata-rata 64, siklus II mengalami peningkatan rata-rata menjadi 78. Dari analisis data yang diperoleh, hal ini menunjukan bahwa penggunaan media pemanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SDN 23 Keladau pada pembelajaran ilmu pengetahuan sosial tentang kegiatan ekonomi penduduk.

 

Kata kunci:    Hasil belajar, pembelajaran ilmu pengetahuan sosial,

lingkungan.

Abstract: This Research aims to describe the use of media in improving learning

outcomes of the students of Social Science in fourth grade of Elementary School 23 Keladau. The method uses descriptive method by using of classroom action research. This research is applied with 2 cycles, each cycle consist of 1 meeting. with the following outcomes ; The ability of teachers to plan social science learning with the direct media in the first cycle, the average score obtained is 2.83 and in the second cycle, the average score is 3.38. The ability of teachers to implement social science learning by using the direct media, in the first cycle the average obtained is 2.78 and in the second cycle the average is 3.26. Direct Media was proven to improve student learning outcomes from an average of 64 in the first cycle to an average of 78 on the second cycle. Therefore, it can be concluded that the use of direct media in the learning of social science, especially in the matter of economic activities of residents in fourth grade of Elementary School 23 Keladau, can improve the outcomes of student learning.

Keyword : learning outcomes, social science learning, environment


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i8.6567

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats