PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA DENGAN MENGGUNAKAN METODE EKSPERIMEN DI KELAS V
Abstract
Abstrak: Masalah dalam penelitian ini adalah apakah dengan menggunakan metode eksperimen pada pembelajaran cahaya dan sifat-sifatnya dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri 09 Sanggau Kacamatan Kapuas?. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peningkatan hasil belajar siswa pada pembelajaran cahaya dan sifat-sifatnya dengan menggunakan metode eksperimen untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri 09 Sanggau. Metode penelitian yang digunakan adalah Deskriptif dengan bentuk penelitiannya adalah Penelitian Tindakan Kelas. Sifat penelitian adalah kolaboratif. Hasil penelitan yang diperoleh adalah kemampuan guru dalam menyusun RPP pada siklus I dengan rata-rata skor 3.00 dan siklus II 3.77. Jadi terdapat peningkatan sebesar 0,77. Hasil pengamatan terhadap kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I dengan rata-rata skor 3.11 dan siklus II 3.78. Jadi terdapat peningkatan sebesar 0.67. Hasil belajar siswa pada materi cahaya dan sifat-sifatnya adalah siklus I rata-rata 47 dan siklus II dengan rata-rata 84. Jadi terdapat peningkatan hasil belajar sebesar 37. Hal ini berarti pembelajaran dengan menggunakan metode eksperimen dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SDN 09 Sanggau.
Kata Kunci: Hasil Belajar, Metode Eksperimen, Ilmu Pengetahuan Alam.
Abstract: The problem in this study is does the use of experimental methods in the study of light and its properties can improve student learning outcomes Elementary School fifth grade 09 Sanggau Kacamatan Kapuas?. The purpose of this study was to describe the increase in student learning outcomes in the light of learning and its properties using experimental methods to improve student learning outcomes Elementary School fifth grade 09 Sanggau. The method used is descriptive in the form of research is Classroom Action Research . The nature of research is collaborative. Research results obtained is the ability of teachers in preparing lesson plans in the first cycle with an average score of 3.00 and 3.77 second cycle. So there is an increase of 0.77. The observation of the teacher 's ability to implement the learning in the first cycle with an average score of 3:11 and 3.78 second cycle. So there is an increase of 0.67. Student learning outcomes in light of the material and its properties is the first cycle an average of 47.00 and a second cycle with an average of 84.00. So there is an increasing learning outcomes of 37.0. This means learning by using experimental methods to improve learning outcomes fifth grade students of SDN 09 Sanggau.
Keywords : Learning Outcomes, Experimental Methods, Natural Sciences.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i7.6541
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats