MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MELALUI METODE BERMAIN PERAN PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN

Seselia (F34209535), Sri Buwono, Endang Uliyanti

Abstract


Improving Student Motivation Through Role Playing Methods On Citizenship Education Learning. The purpose of this research is to improve students' motivation in fourth grade at SDN 06 Anjongan civic education lesson using role-play learning method as an option. Meode research is dikriptif method. Based on the results of data analysis it can be concluded that the average level of student motivation in the first cycle in the fourth grade at SDN 06 Anjongan Civics lesson is 54.37%, and in cycle 2 increased to 78.75%. While the learning outcomes of students in the first cycle of 52.25 still under KKM set at 65 and in cycle 2 to 68.25 is above KKM. In this case the motivation of students to carry out learning using role play is very enthusiastic, because if students are playing a scene with both teachers always give compliments so that other students who wish to participate to play well.

Keywords: Motivation, Method Acting.

Abstrak: Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Metode Bermain Peran Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan motivasi belajar siswa di kelas IV SDN 06 Anjongan pada pelajaran Pendidikan kewarganegaraan dengan menggunakan metode pembelajaran bermain peran sebagai pilihan. Meode penelitian yang digunakan adalah metode dikriptif. Berdasarkan hasil analisis data dapat disimpulkan bahwa rata-rata tingkat motivasi siswa pada siklus I di kelas IV SDN 06 Anjongan pada pelajaran PKn adalah 54,37 %, dan pada siklus 2 naik menjadi 78,75% . Sedangkan hasil belajar siswa pada siklus I sebesar 52,25 masih di bawah KKM yang ditetapkan yaitu 65 dan pada siklus 2 menjadi 68,25 sudah di atas KKM. Dalam hal ini motivasi siswa untuk melaksanakan pembelajaran dengan menggunakan metode bermain peran sangat antusias, karena apabila siswa memerankan adegan dengan baik guru selalu memberikan pujian sehingga siswa yang lain berkeinginan untuk ikut memerankan dengan baik.

Kata Kunci : Motivasi, Metode Bermain peran.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.650

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons