PENINGKATAN PEMBELAJARAN PUKULAN FOREHAND DALAM PERMAINAN TENIS MEJA MELALUI MODIFIKASI ALAT PEMBELAJARAN PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 7 MAKLEBAR KABUPATEN SAMBAS
Abstract
ABSTRACT: Learning Games Table Tennis Forehand Blow Through Modification
Tool Learning In Primary School Grade V students. This study saw an increase table
tennis forehand game modification tools through fifth grade students learning in
elementary school. population is 120 students, drawn 20% of the total population that is
24 people, using research methods class action research. Data collection techniques
obtained by testing motor skills forehand individually using the observation instrument
assessment rubric. Data collection tool table tennis, table tennis ball, whistle, duct tape,
chalk, and alata written form. Data processing formulas used "formula in the classical
analysis of the percentage of completeness". The results showed an increase in predicate
very good forehand. 1). The results of the initial test 45.83% Less category. 2). The
results of the first cycle of learning of 58.33% in the low category. 3) the second cycle,
mastery of classical, ie stroke technique at 100% graduation rate riteria 'Very Good,
Because Achieving Graduation Target Of 70%.
Keywords: learning table tennis forehan
ABSTRAK :Pembelajaran Pukulan Forehand Permainan Tenis Meja Melalui
Modifikasi Alat Pembelajaran Pada Siswa Kelas V SD. penelitian ini melihat
peningkatan pukulan forehand permainan tenis meja melalui modifikasi alat
pembelajaran pada siswa kelas V SD. jumlah populasinya 120 siswa,diambil 20% dari
jumlah populasi yaitu 24 orang, metode penelitian menggunakan penelitian tindakan
kelas. Teknik pengumpulan data diperoleh dengan cara melakukan tes keterampilan
gerak pukulan forehand secara individu menggunakan instrumen observasi rubrik
penilaian. Alat pengumpul data lapangan tenis meja, bola tenis meja, peluit, lakban,
kapur tulis, formulir dan alata tulis. pengolahan data rumus yang digunakan “ Rumus
analisis presentase ketuntasan secara klasikal”. Hasil menunjukkan peningkatan pukulan
forehand predikat sangat baik. 1). Hasil tes awal 45,83% kategori Kurang. 2). Hasil
belajar siklus I sebesar 58,33% berada pada kategori kurang. 3) siklus II, penguasaan
materi klasikal, yaitu teknik pukulan sebesar 100%, tingkat kelulusan riteria ‘Sangat
Baik, karena mencapai target kelulusan 70%.
Kata kunci : pembelajaran pukulan forehand tenis meja.
Tool Learning In Primary School Grade V students. This study saw an increase table
tennis forehand game modification tools through fifth grade students learning in
elementary school. population is 120 students, drawn 20% of the total population that is
24 people, using research methods class action research. Data collection techniques
obtained by testing motor skills forehand individually using the observation instrument
assessment rubric. Data collection tool table tennis, table tennis ball, whistle, duct tape,
chalk, and alata written form. Data processing formulas used "formula in the classical
analysis of the percentage of completeness". The results showed an increase in predicate
very good forehand. 1). The results of the initial test 45.83% Less category. 2). The
results of the first cycle of learning of 58.33% in the low category. 3) the second cycle,
mastery of classical, ie stroke technique at 100% graduation rate riteria 'Very Good,
Because Achieving Graduation Target Of 70%.
Keywords: learning table tennis forehan
ABSTRAK :Pembelajaran Pukulan Forehand Permainan Tenis Meja Melalui
Modifikasi Alat Pembelajaran Pada Siswa Kelas V SD. penelitian ini melihat
peningkatan pukulan forehand permainan tenis meja melalui modifikasi alat
pembelajaran pada siswa kelas V SD. jumlah populasinya 120 siswa,diambil 20% dari
jumlah populasi yaitu 24 orang, metode penelitian menggunakan penelitian tindakan
kelas. Teknik pengumpulan data diperoleh dengan cara melakukan tes keterampilan
gerak pukulan forehand secara individu menggunakan instrumen observasi rubrik
penilaian. Alat pengumpul data lapangan tenis meja, bola tenis meja, peluit, lakban,
kapur tulis, formulir dan alata tulis. pengolahan data rumus yang digunakan “ Rumus
analisis presentase ketuntasan secara klasikal”. Hasil menunjukkan peningkatan pukulan
forehand predikat sangat baik. 1). Hasil tes awal 45,83% kategori Kurang. 2). Hasil
belajar siklus I sebesar 58,33% berada pada kategori kurang. 3) siklus II, penguasaan
materi klasikal, yaitu teknik pukulan sebesar 100%, tingkat kelulusan riteria ‘Sangat
Baik, karena mencapai target kelulusan 70%.
Kata kunci : pembelajaran pukulan forehand tenis meja.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i7.6459
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats