UPAYA MENINGKATKAN PEMBELAJARAN PASSING ATAS PERMAINAN BOLA VOLI MENGGUNAKAN MEDIA BOLA KARET

Fitriana ., Eka Supriatna, Edi Purnomo

Abstract


Abstract: Efforts to improve the learning of passing over a volleyball game using
rubber balls media. Classroom action research aims to know what is the effort of
assembling used rubber ball as the media it’s can to improve in learning passing
over a volley ball of fourth grade students in state elementary school 19 Semanas,
Galing subdistrict, Sambas Region. The research method that used is descriptive
method with classroom actionresearch for the form.This carried out with two
cycles to 22 students. Data collection techniques used tests, observation and
documentation. Research conclusion that an increase in students' ability to do
passing above, the number of students who pass praPTK consists of 4 people with
a completeness percentage is 18.18%. In the first cycle measures the number of
students who pass percentage was 13 with 59.09%, then an increase of 49.91%
from the first cycle praPTK to action. In the second cycle measures the number of
students who pass in doing passing over the volleyball games are 22 people with
the percentage of completeness then there has been a 100% increase of 49.91%
from the first cycle of the action to the action of the second cycle.
Keywords: Learning, passing over, rubber balls
Abstrak:Upaya meningkatkan pembelajaran passing atas permainan bola voli
menggunakan media bola karet.Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk
mengetahui apakah upaya penerapan media bola karet dapat meningkatkan
pembelajaran passing atas bola voli pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 19
Semanas Kecamatan Galing Kabupaten Sambas. Metode penelitian yang
digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas.
Penelitian ini dilakukan dengan dua siklus terhadap 22 orang siswa. Teknik
pengumpulan data yang digunakan tes, observasi dan dokumentasi.Kesimpulan
penelitian yaitu terjadi peningkatan kemampuan siswa dalam melakukan passing
atas, pada praPTK jumlah siswa yang tuntas berjumlah 4 orang dengan persentase
ketuntasan yaitu 18,18 %. Pada tindakan siklus pertama jumlah siswa yang tuntas
berjumlah 13 dengan persentase 59,09% maka terjadi peningkatan sebesar 40.91
% dari praPTK ke tindakan siklus pertama. Pada tindakan siklus kedua jumlah
siswa yang tuntas dalam melakukan passing atas pada permainan voli berjumlah
22 orang dengan persentase ketuntasan 100% maka telah terjadi peningkatan
40.91 % dari tindakan siklus pertama ke tindakan siklus kedua.
Kata kunci :Pembelajaran, passing atas, bola karet

Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i7.6452

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats