PEMBELAJARAN COOPERATIVE LEARNING TIPE JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA KELAS IV MIS AL-MUHAJIRIN

elmah F34210470, sukmawati ., fadillah .

Abstract


Abstrak: Pembelajaran cooperative learning tipe jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar IPA kelas IV Mis AL-Muhajirin. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan menerapkan model cooperative learning tipe jigsaw pada pembelajaran IPA. Metode penelitian adalah metode deskriptif, sifat penelitian kualitatif dan jenis penelitian adalah penelitian tindakan kelas. Subyek penelitian adalah siswa kelas IV Mis AL-Muhajirin Sungai Rengas sebanyak 26 orang siswa. Berdasarkan hasil penelitian di peroleh rata-rata hasil belajar siswa pada siklus I sebesar 59,30 yang di kategorikan kurang. Dan pada siklus II terjadi peningkatan sebesar 76,00 yang di kategorikan baik, karena sudah diatas KKM yaitu 60. Sedangkan untuk tingkat ketuntasan siswa pada siklus I diketahui sebesar 46,15% yang di kategorikan tidak tuntas sedangkan pada siklus II menjadi 96,15% yang di kategorikan tuntas/berhasil. Hal ini menunjukan bahwa pembelajaran dengan menerapkan model cooperative learning tipe jigsaw dapat meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas IV Mis AL-Muhajirin Sungai Rengas.

Kata Kunci: Cooperative Jigsaw, Hasil Belajar, IPA.

Abstrak: Learning cooperative learning jigsaw type to improve learning outcomes IPA AL-Muhajirin eg grade IV. Purpose of this study was to improvings student learning outcomes by applying the model of cooperative learning jigsaw type on learning IPA. Research method is descriptive nature of qualitative research and the kind of research is a class act. Study subjects were grade IV Mis AL-Muhajirin Rengas River as many as 26 students. Based on research results obtained average yield bell teaching students in cycle I at 59,30 which is less categorized. And in cycle II an in crease of 76,00 were categorize the good, because it was on the KKM is 60. While for the level of student mastery in the know cycle I of 46,15% which categorized in complete while on cycle II be 96,15% and categorized complete/successful. This case study shows that by applying the model type jigsaw cooperative learning can improve learning out comes IPA grade IV Mis AL-Muhajirin Rengas River.

Key Words: Cooperative Jigsaw, Learning Outcomes, IPA

Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.639

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons