PENGARUH PENGGUNAAN BUKU AJAR IKATAN KOVALEN DENGAN PENDEKATAN MULTIREPRESENTASI TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA

iin fazria, eny enawaty, erlina .

Abstract


Abstrak: Judul penelitian ini adalah Pengaruh penggunaan buku ajar ikatan kovalen dengan pendekatan multirepresentasi terhadap prestasi belajar siswa kelas XI IPA SMA se-kota Ketapang. Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh penggunaan buku ajar ikatan kovalen dengan pendekatan multirepresentasi terhadap prestasi belajar siswa kelas XI IPA SMA se-kota Ketapang. Bentuk penelitian yang digunakan adalah pre-experimental design dengan rancangan penelitian OneGroup Pretest-Posttest Design. Sampel penelitian ini adalah 36 siswa kelas XI IPA dari SMAN 1 Ketapang, SMAN 2 Ketapang, dan SMAN 3 Ketapang. Data prestasi belajar siswa dianalisis menggunakan Paired Samples t-Test. Hasil analisis menunjukkan adanya pengaruh penggunaan buku ajar ikatan kovalen dengan pendekatan multirepresentasi terhadap prestasi belajar siswa baik siswa di SMAN 1 Ketapang, SMAN 2 Ketapang, dan SMAN 3 Ketapang dengan nilai sig. masing-masing 0,001, 0,000, dan 0,000 pada tingkat signifikasi yang ditetapkan ? = 0,05.

Kata kunci: buku ajar, multirepresentasi, ikatan kovalen, prestasi belajar.

Abstract: Abstract: The title of the study is "The effect of using the covalent bond textbook with multiple representation approach on students achievement at XIst IPA in Ketapang". This aims of the research is to know the effect of using the covalent bond textbook with multiple representation approach on students achievement at XIst IPA in Ketapang. The forms of study is a pre-experimental design with the design of the study One-Group Pretest-Posttest Design. The sample was 36 students of XIst IPA in SMAN 1 Ketapang, SMAN 2 Ketapang, and SMAN 3 Ketapang. Student achievement data were analyzed using Paired Samples t-Test. The analysis result showed the effect of using the textbook about covalent bonds with multiple representation approach on student achievement both students of SMAN 1 Ketapang, SMAN 2 Ketapang, and SMAN 3 Ketapang with significance score respectively 0.001, 0.000, and 0.000 level of significance set at ? = 0.05.

Keywords: textbook, multiple representaition, covalent bond, learning achievement.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.637

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons