PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MEDIA KONKRIT KELAS 1 SDN 74 KAPUAS
Abstract
Abstrak: Peningkatan hasil belajar penjumlahan bilangan dua angka menggunakan media Konkrit di kelas 1 SDN 74 Kapuas. Secara umum penelitian ini bertjuan untuk mendeskripsikan peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika materi bilangan dua angka dikelas I SDN 74 Penyalimau. Metode penelitian yang digunakan adalah Deskriptif dengan bentuk penelitiannya adalah Penelitian Tindakan Kelas.Hasil penelitian yang diperoleh adalah Perencanaan pembelajaran pada siklus I dengan rata-rata skor 3.24 dan siklus II 3.90. Jadi terdapat peningkatan pada perencanaan pembelajaran sebesar 0.66. Pelaksanaan pembelajaran pada siklus I dengan rata-rata skor 3,42 dan siklus II 3,93. Jadi terdapat peningkatan pada pelaksanaan pembelajaran sebesar 0.51. Hasil belajar siswa siklus I dengan rata-rata sebesar 40 dengan siswa yang tidak tuntas sebanyak 9 orang dan siswa yang tuntas sebanyak 3 orang. Sedangkan nilai hasil belajar siswa pada siklus II sebesar 80 dengan nilai siswa semuanya tuntas. Jadi terdapat peningkatan hasil belajar siswa pada siklus I dan siklus II sebesar 40.
Kata Kunci: Hasil Belajar, Media Konkrit, Matematika.
Abstract : Improved learning outcomes numbers sum of two numbers using media in the classroom 1 Concrete SDN 74 Kapuas . In general, this study describes bertjuan for improving student learning outcomes in mathematics learning material in class the first two digits numbers SDN 74 Penyalimau . The method used is descriptive research is to form Action Research Kelas.Hasil obtained are planning learning in the first cycle with an average score of 3:24 and 3.90 second cycle . So there is an increase of 0.66 in the learning plan . Implementation of learning in the first cycle with an average score of 3.42 and 3.93 second cycle . So there is an increase in the implementation of learning for student learning outcomes 0.51.Nilai first cycle with an average of 40 students who did not complete as many as 9 people and students who completed as many as 3 people . While the value of the learning outcomes of students in the second cycle of 80 to complete all of the students . So there is an increase in student learning outcomes in the first cycle and second cycle at 40 .
Keywords : Learning Outcomes , Concrete Media , Math
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i7.6366
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats