PENGARUH MODEL TELAAH YURISPRUDENSI TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARANPKN DI SD

Puji Sita Mabela, Sri Utami, Sugiyono .

Abstract


Penelitian ini bertujuan untukmenganalisis seberapa besar pengaruh penggunaan model pembelajaran telaah yurisprudensi dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran Pkn di SD. Bentuk penelitian ini adalah eksperimen semu dengan rancangan penelitian nonequivalent control group desaign. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas V yang berjumlah 84 peserta didik. Sampel dalam penelitian ini adalah 84 peserta didik. Teknik pengumpul data dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung dan pengukuran. Alat pengumpul data yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar observasi dan tes. Berdasarkan perhitungan statistic dari rata-rata post-test kelas kontrol 6437 dan rata-rata post-test kelas eksperimen 72,17. Dari perhitungan effect size (ES) diperoleh 0,88(kriteria tinggi). Hal ini bearti model pembelajaran telaah yurisprudensi memberikan pengaruh terhadap hasil belajar peserta didik pada pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan kelas V SDS Fajar Harapan Pontianak Utara.

Kata Kunci:   model pembelajaran, Telaah Yurisprudensi, hasil belajar

 

Abstract:This study aimstoanalyze how much influence the use of learning model study of jurisprudence in improving the learning out comes of students in learning. This research is a form of quasi-experimental research design with an one quivalent control group desaign. The population in this study were all fifth grade students totaling 84 learners. The sample in this study was 84 students. Techniques for collecting data in this study is the direct observation and measurement techniques. Data collection tool used in this study is observation and tests. Based on statistical calculations of the average post-test control class 6437 and the average post-test experimental class 72.17. From the calculation of effect size (ES) obtained 0.88 (high criterion). This implies that the learning model study of jurisprudence influence on learning out comes of students in class V Education learning at Private elementary school Fajar Harapan  North Pontianak.

Keywords:  models of  learning, Study of Jurisprudence, learning out comes


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.6333

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats