PEMANFAATAN MEDIA MISTAR HITUNG UNTUK PEMEROLEHAN HASIL BELAJAR BILANGAN BULAT DI KELAS VII

Surojo - F25109083, Bambang Hudiono, Andy Usman

Abstract


Penelitian ini mengkaji pemanfaatan media mistar hitung pada mata pelajaran matematika materi bilangan khususnya bilangan bulat. Masalah yang diungkap adalah Apakah terdapat perbedaan hasil belajar materi penjumlahan dan pengurangan bilangan bulat pada siswa kelas VII SMP Negeri 6 Pontianak dengan menggunakan mistar hitung jika berdasarkan kemampuan siswa di level tinggi,sedang dan rendah?Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen Dengan teknik pengumpulan data berupa tes dan pengamatan.Dari hasil analisis data tes dapat disimpulkan bahwa Pembelajaran bilangan bulat dengan menngunakan mistar hitung juga dapat meningkatkan hasil belajar siswa yang mempunyai kemampuan sedang dan rendah.

Kata kunci : Pemanfataan, Mistar Hitung, Bilangan Bulat.

Abstract: This study examines media use a slide rule in mathematics material particular integer numbers. The problem is revealed Are there differences in learning outcomes matter of addition and subtraction of integers in class VII SMP 6 Pontianak using a slide rule if the student's ability level based on high, medium and low? This type of research is experimental research with data collection techniques such as tests and observation. From the analysis of the test data can be concluded that learning integers with alkaline slide rule can also improve the learning outcomes of students who have the ability to moderate and low.

Keywords: Utilization, Ruler Count, Integer.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.630

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons