HUBUNGAN TINGKAT SOSIAL EKONOMI KELUARGA DAN KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DENGAN HASIL BELAJAR EKONOMI SISWA
Abstract
This study used a descriptive method with a quantitative approach. Data collection techniques used are direct observation techniques, communication techniques directly, indirect communication techniques, and techniques of documentary studies. Tools used for data collection is the interview guidelines, kuesionerdan, documentation. Result showed that there is a positive relationship and significant socio-economic level of families with learning outcomes, with a correlation coefficient value of 0.814 means to have a high relationship; there is a significant positive relationship and the professional competence of teachers with learning outcomes, with a correlation coefficient value of 0.487 means to have a fairly close relationship; and there is a significant positive relationship and family socioeconomic level and professional competence of teachers with learning outcomes, with a simultaneous correlation coefficient 0.871, this means showing that the value of the correlation coefficient test simultaneously have a high correlation.
Keyword:Family Socio economic level
Abstrak: Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi langsung, teknik komunikasi langsung, teknik komunikasi tidak langsung, dan teknik studi dokumenter. Alat untuk pengumpulan data yang digunakan adalah pedoman interview, kuesionerdan, dokumentasi. Hasil penelitian diperoleh terdapat hubungan yang positif dan signifikan tingkat sosial ekonomi keluarga dengan hasil belajar, dengan nilai koefisien korelasi 0,814 artinya memiliki hubungan yang tinggi; terdapat hubungan yang positif dan signifikan kompetensi profesional guru dengan hasil belajar, dengan nilai koefisien korelasi 0,487 artinya memiliki hubungan yang cukup erat; dan terdapat hubungan yang positif dan signifikan tingkat sosial ekonomi keluarga dan kompetensi profesional guru dengan hasil belajar, dengan nilai koefisien korelasi simultan 0,871, ini berarti menunjukkan bahwa nilai uji koefisien korelasi secara simultan memiliki hubungan yang tinggi.
Kata Kunci: Tingkat Sosial Ekonomi Keluarga
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.6297
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats