PENINGKATAN AKTIVITAS SISWA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN PENERAPAN TEORI BELAJAR BERMAKNA DAVID AUSUBEL DI KELAS

Jamaludin F34211303, Kaswari ., K.Y Margiati

Abstract


Abstrak : Masalah penelitian ini adalah apakah penerapan teori belajar bermakna David Ausibel dapat meningkatkan keaktifan siswa dalam proses pembelajaran matematika pada materi penyederhanaan pecahan di kelas. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui penerapan teori belajar bermakna David Ausubel dalam proses pembelajaran matematika pada materi menyederhanakan pecahan di kelas IV. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah deskriptif, dengan bentuk penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas. Melalui penggunaan teori belajar bermakna dalam aktivitas pembelajaran matematika berbasis pada cara belajar siswa aktif berdampak positif terhadap aktivitas siswa seperti kegiatan kerja kelompok, demontrasi, laporan hasil kerja kelompok membangkitkan semangat, gairah belajar siswa, keberanian mengajukan dan menjawab pertanyaan, , hal tersebut terlihat dari hasil pengamatan yaitu pada siklus 1 rata-rata siswa yang aktif hanya 45% kemudian meningkat pada siklus 2 menjadi 85%. Hasil belajar siswa setelah mengikuti pembelajaran dengan menggunakan teori belajar bermakna sudah mencapai standar ketuntasan, terbukti dari persentase rata-rata hasil belajar yaitu pada siklus 1 ketuntasan hasil belajar siswa hanya mencapai 40%, namun pada siklus 2 meningkat menjadi 80%.

Kata Kunci: Teori Belajar Bermakna David Ausubel, pembelajaran matematika

Abstract: The problem of this study is whether the application of the theory of meaningful learning David Ausibel can increase the activity of students in the learning process of mathematics at the simplification of fractions in grade material. The purpose of this study was to determine the application of the theory of David Ausubel meaningful learning in the learning process of mathematics at simplifying the material fractions in fourth grade. The method used in the study is descriptive, the research is a form of action research. Through the use of meaningful learning theory in mathematics learning activities based on active student learning positively impact student activities such as group work activities, demonstrations, group work report encouraging results, students learning passion, courage asking and answering questions, it is evident from the results observation that the average cycle 1 students are active only 45% and then increased at cycle 2 to 85%. Student learning outcomes after following study using the theory of meaningful learning has reached a standard of completeness, as evidenced by the average percentage of learning outcomes is in cycle 1 mastery of student learning outcomes to only 40%, but in cycle 2 increased to 80%.


Keywords: Meaningful Learning Theory David Ausubel, learning mathematics


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i7.6290

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats