PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM MENGGUNAKAN METODE INKUIRI KELAS V SDN 19 SINGKONGLUAR
Abstract
Abstrak: Masalah penelitian ini yaitu “Bagaimanakah peningkatan aktivitas murid dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan menggunakan metode inkuiri di kelas V SDN 19 Singkong Luar Landak”. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas belajar murid dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan menggunakan metode inkuiri di kelas V SDN 19 Singkong Luar Landak. Penelitian ini menggunakan metode deskriftif dengan pendekatan kualitatif. Bentuk penelitian ini adalah survay kelembagaan. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik observasi langsung. Hasil penelitian ini menunjukan adanya peningkatan aktivitas murid dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam, yakni: (1) Aktivitas fisik murid mengalami peningkatan dari base line 46% menjadi 86% pada siklus III meningkat sebesar 40% dengan kategori rendah. (2) Aktivitas mental murid mengalami peningkatan dari base line 36% menjadi 75% pada siklus III meningkat sebesar 39% dengan kategori rendah. (3) Aktivitas emosional murid mengalami peningkatan dari base line 46% menjadi 94% pada siklus III meningkat sebesar 48% dengan kategori cukup tinggi.
Kata Kunci: Peningkatan, aktivitas, Ilmu Pengetahuan Alam, metode inkuiri
Abstract: The problem of this study is " How is the increased activity of students in learning Natural Sciences by using inquiry in the classroom SDN 19 Cassava Affairs Hedgehog " . The purpose of this study was to describe the improvement of student learning activities in the learning of Natural Sciences by using inquiry method in class SDN 19 Cassava Affairs Hedgehog . This study uses a qualitative descriptive approach . This research is a form of institutional survay . Data collection techniques using direct observation techniques . These results indicate an increase in activity of students in the learning of Natural Sciences , namely: (1) physical activity of students had increased from baseline 46% to 86 % in the third cycle increased by 40 % in the low category . ( 2 ) the mental activity of students had increased from baseline by 36% to 75 % in the third cycle increased by 39 % in the low category . ( 3 ) emotional activity students increased from baseline 46 % to 94 % in the third cycle increased by 48 % with a high enough category.
Keywords: Increasing, activities, Natural Sciences, methods of inquiry
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i7.6267
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats