MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TYPE MAKE A MATCH SDN 10 KENDAWANGAN
Abstract
Abstrak: Berdasarkan latar belakang masalah, hasil belajar IPS materi Perjuangan Fisik dalam Mempertahankan Kemerdekaan pada peserta didik kelas V Sekolah Dasar Negeri 10 Kendawangan, termasuk dalam kategori rendah. Dari jumlah 25 peserta didik, yang memenuhi KKM hanya 15 peserta didik atau sebesar 60%. Hal ini dimungkinkan karena guru belum mengelola pembelajaran dengan model yang lebih terarah. Di samping itu, pendayagunaan media dan penggunaan metode belum bervariasi. Berdasarkan kecenderungan tersebut, peneliti mengadakan inovasi pembelajaran IPS materi Perjuangan Fisik dalam Mempertahankan Kemerdekaan melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Make a Match pada peserta didik kelas V Sekolah Dasar Negeri 10 Kendawangan. Penelitian ini bertujuan untuk memperbaiki dan meningkatkan performansi guru, aktivitas belajar peserta didik dan hasil belajar.
Kata Kunci : Make a Match; hasil belajar peserta didik dan Ilmu Pengetahuan Sosial
Abstract: It follow from of background the problem. Study result of social knowledge material Physical Struggle in Maintaining Independence of learners class V elementary school negeri 10 Kendawangan, from 25 learners, that not to full KKM only 15 learners or as big as 60%. This case probalde, because the teacher not study with more direction style. Beside that performance is use of media not to vary. To mention in principle tendency, researchers hold, study inovation of social knowledge material Physical Struggle in Maintaining Independence through to apply style of study cooperative type by Make a Match to learners of class V elementary school negeri 10 Kendawangan. This Observation to purpose repair and to increase perfomance the teacher, activity of learners to study and study result.
Keywords : Make a Match ; learners learning outcomes and Social
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i7.6251
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats