MANAJEMEN KELAS UNGGULAN DI MADRASAH (Studi Kasus di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Kota Pontianak)

Syafiah Kartiningsih, Muhammad Asrori, Muhammad Syukri

Abstract


Penelitian ini  bertujuan   untuk memperoleh informasi objektif tentang tujuh hal pokok tentang Manajemen Kelas Unggulan di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Pontianak yang meliputi: (1) Perencanaan program kelas unggulan: (2) pengorganisasian kelas unggulan; (3) penempatan guru dan pegawai kelas unggulan: (4  pendelegasian Kepala  Sekolah  dengan kelas unggulan:(5) koordinasi Kepala Sekolah, Guru,Pegawai dan Komite kelas unggulan; 6 ) pendanaan kelas unggulan; (7) evaluasi program  kelas unggulan. Metode penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan pendekatan induktif. Data yang dikumpulkan menggunakan teknik pengamatan dengan alat pengumpulan data wawancara mendalam dan dokumentasi, analisis data menggunakan teknik analisa data dengan model interaktif miles & Huberman. Dari hasil penelitian ini ditawarkan suatu kerangka  pengelolaan kelas unggulan  yang lebih efektif dan efisien dalam menerapkan tujuh fungsi manajemen

Kata Kunci : Manajamen Kelas,  Kelas Unggulan

 

Abstract: This study aimed to obtain information on seven key points about Classroom Management Featured in MTs Negeri Pontianak 2 which includes: (1) excellent class program planning: (2) excellent class organization; (3) placement of superior grade teachers and employees (4 delegation Principal with excellent class: (5) coordination Principal, Teachers, Employees and Committee of superior grade; 6) excellent class funding; (7) excellent class program evaluation. Methods This study uses qualitative research with an inductive approach. Data were collected using observation techniques by means of in-depth interview data collection and documentation, data analysis using data analysis techniques with interactive models of Miles & Huberman. From the results of this study offer an excellent class management framework that is more effective and efficient in implementing the seven management functions

Keywords: Manajamen Class, Class Featured


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.6248

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats