PENGGUNAAN METODE STRUKTURAL ANALITIK SINTETIK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DI SEKOLAH DASAR

Ajini F34211246, Suhardi Marli, Kartono .

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan dengan metode struktural analitik sintetik di kelas I Sekolah Dasar Negeri 10 Mempawah Hilir. Metode penelitian yang digunakan adalah metode diskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian adalah Siswa kelas I pada semester II tahun pelajaran 2013/ 2014 Sekolah Dasar Negeri 10 Mempawah Hilir berjumlah 20 orang siswa, terdiri dari 11 orang laki-laki dan 9 orang perempuan. Hasil penelitian menunjukan kemampuan guru merencanakan kegiatan pembelajaran sebanyak 0,89. Dari rata-rata 2,44 pada siklus 1 menjadi 3,33 pada siklus 2, kemampuan guru melaksanakan pembelajaran. Dari rata-rata 2,33 pada siklus 1, meningkat sebanyak 0,33 menjadi 2,66 pada siklus 2, dan kemampuan membaca, dalam siklus 1 rata-rata nilai 56,  pada siklus 2 menjadi rata-rata nilai 74,25 meningkat sebanyak 18,25.

 

Kata Kunci : membaca permulaan, hasil belajar, metode struktural

 

Abstract: This study aims to improve the reading skills beginning with structural analytic method in class I synthetic Elementary School 10 Mempawah Hilir method used is descriptive method to form action research. Subjects were first grade students in the second semester of academic year 2013/2014 Elementary School 10 Mempawah Hilir totaled 20 students, consisting of 11 men and 9 women. The results showed the ability of teachers to plan learning activities as much as 0,89. From an average of 2,44 in cycle 1 to 3,33 in cycle 2, the ability of teachers to implement learning. From an average of 2,33 in cycle 1, increase by 0,33 to 2,66 in cycle 2, and the ability to read, in cycle 1 the average value of 56, at cycle 2 to an average value of 74,25 increased by 18,25.

Keywords: beginning reading, learning outcomes, methods of structural


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i7.6200

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats