PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KERTAS ORIGAMI
Abstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas pembelajaran matematika dengan menggunakan media kertas origami pada peserta didik kelas IV Sekolah Dasar Negeri 09 Benua Kayong. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas (PTK). Peserta didik yang menjadi subjek penelitian berjumlah 20 orang. Teknik pengumpul data menggunakan tenik observasi langsung, dan menggunakan lembar observasi. (1) Hasil penelitian menunjukkan kemampuan guru dalam menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) Matematika menggunakan media kertas origami meningkat sebesar 3,55. (2) Kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran Matematika menggunakan media kertas origami meningkat sebesar 3,65. (3) Aktivitas belajar peserta didik juga mengalami peningkatan yaitu peningkatan aktivitas fisik peserta didik mencapai 76,66%. Peningkatan aktivitas mental peserta didik mencapai 63,33%. Peningkatan aktivitas emosional peserta didik mencapai 83,33%. Sehingga dapat disimpul bahwa penggunaan media kertas origami telah berhasil meningkatkan aktivitas pembelajaran Matematika peserta didik.
Kata Kunci: Aktivitas belajar, Matematika, Media Kertas Origami
Abstract: The purpose of this study was to describe the increase in the activity of mathematic learning using origami paper media on Elementary School learners fourth grade 09 Benua Kayong. The methode used in reseach a descriptive to form classroom action research (PTK). Subject of reseach is a Learners totaling 20 people. techniques a collection data using a techniques direct observation, and using the observation sheet. (1) The results show the ability of the teacher in preparing learning implementation plan (RPP) Mathematics using origami paper media increased by 3,55. (2) The ability of teachers to implement the learning of Mathematics using origami paper media increased by 3.65. (3) learners' learning activities also increased, namely an increase in physical activity learners achieve 76.66%. Increased mental activity of learners reached 63,33%. Increased emotional activity learners achieve 83,33%. So it can be concluded that the use of origami paper media has managed to increase the activity of learning mathematics learners.
Keywords: learning activity, Math, Origami Paper Media
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.6172
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats