PENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN MEDIA MANIPULATIF DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Yayuk Dwi Astuti, Kaswari ., Rosnita .

Abstract


Abstrak: Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui penerapan langkah-langkah pembelajaran Matematika menggunakan media manipulatif pada materi Penjumlahan Bilangan Bulat untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 22 Delta Pawan  Ketapang. Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan peningkatan aktivitas belajar peserta didik dengan  menggunakan media manipulatif dalam pembelajaran matematika. Bentuk penelitian yang dilakukan adalah Penelitian Tindakan Kelas. Subyeknya guru dan 20 orang siswa kelas IV SDN 22 Delta Pawan Ketapang. Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriftif.

Berdasarkan penelitian ini dapat disimpulkan bahwa penggunaan media manipulaitif dalam pembelajaran Matematika pada materi penjumlahan bilangan bulat efektif meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas IV SDN 22 Delta Pawan Ketapang. Aktivitas belajar peserta didik dalam pembelajaran matematika terdiri dari  aktivitas fisik pada siklus 1 pertemuan 1 sebesar 34% aktivitas mental 46% dan aktivitas emosional 40%, pada pertemuan kedua aktivitas fisik sebesar 41%, aktivitas mental 48%, dan aktivitas emosional 45%. Pada siklus kedua pertemuan 1, aktivitas fisik sebesar 54%, aktivitas mental 54%, dan aktivitas emosional 50%. Pada pertemuan kedua aktivitas fisik sebesar 68, aktivitas mental 65% dan aktivitas emosional 62%. Hal ini menunjukkan adanya peningkatan aktivitas siswa pada setiap siklusnya.

 

Kata Kunci : Media Manipulatif, Aktivitas belajar, Pembelajaran  Matematika

Abstract : This study was conducted to determine the application of mathematics learning steps using manipulative media on Integer Addition material to enhance the students' learning activities fourth grade Elementary SDN 22 Delta Pawan Ketapang . The purpose of this study is to describe the increase learners' learning activities using manipulative media in learning mathematics . Form of research is Classroom Action Research . The subject teachers and 20 fourth grade students of SDN 22 Delta Pawan Ketapang . The method used in this research is descriptive method .

Based on this study it can be concluded that the use of media in teaching Mathematics manipulaitif sum of the integers in the material effectively improve student learning activities class IV SDN 22 Delta Pawan Ketapang . Activities of learners in the learning of mathematics consists of physical activity in cycle 1 meeting 1 activity by 34 % mental and emotional activity 46 % to 40% , in the second meeting physical activity by 41 % , 48 % mental activity and emotional activity of 45 % . In the second cycle of meeting 1 , the physical activity by 54 % , 54 % mental activity and emotional activity 50 % . At the second meeting physical activity by 68 , 65 % of mental activity and emotional activity of 62 % . This indicates an increase in the activity of students in each cycle .

Keywords : Media manipulatives , learning activities , learning Math


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.6166

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats