PENERAPAN METODE EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA KELAS V
Abstract
ABSTRAK; Masalah dalam penelitian ini adalah upaya meningkatkan aktivitas belajar peserta didik menggunakan metode eksperimen pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas V. Tujuan Penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa menggunakan metode eksperimen pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas V. Bentuk Penelitian yang digunakan adalah survei (survey studies) dengan jenis Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Subjek Penelitian adalah siswa kelas V sejumlah 25 siswa. Penelitian ini dilakukan dengan tahapan dua siklus. Pada siklus I aktivitas belajar peserta didik sudah ada peningkatan dari sebelumnya. Hal ini dapat dilihat dari peningatan hasil observasi siklus I ke siklus II, aktivitas fisik peserta didik meningkat dari 45% pada siklus I menjadi 57% pada siklus II, aktivitas mental pada siklus I 40% menjasi 52%, aktivitas emosional pada siklus I 52% menjadi 67% pada siklus II. Dari hasil pelaksanaan penelitian tindakan kelas siklus I dan siklus II, dapat disimpulkan bahwa penerapan metode eksperimen dapat meningkatkan aktivitas siswa dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam kelas V.
Kata Kunci: Aktivitas, Metode Eksperimen, IPA.
ABSTRACT ; issue in this study is an effort to improve the learners' learning activities using an experimental method to study Natural Sciences class V. The purpose of this research is to improve students' learning activities using an experimental method to study Natural Sciences class V. Form of research used was a survey ( survey studies ) with the type of classroom action research ( Classroom Action Research ) . The study subjects were students of class V of 25 students . This study was conducted with two stages of the cycle . In the first cycle of learning activities of students there has been before. It can be seen from the results of observations peningatan cycle I to cycle II , the physical activity of students increased from 45 % in the first cycle to 57 % in the second cycle , the first cycle of mental activity 40 % 52 % womanly , emotional activity in the first cycle 52 % to 67 % in the second cycle . From the results of the implementation of the action research cycle I and cycle II , it can be concluded that the application of the experimental method can increase the activity of students in learning science class V.
Keywords : Activities , Experimental Methods , IPA .
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.6121
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats