PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEKNIK MAKE A MATCH PELAJARAN IPS
Abstract
Abstract : The purpose of this research is giving an accurate information about increasing learning activity of physical, mental and emotional. This research is using cooperative model make a match technique in teaching social studies for elementary school students grade V in SDN 09 Jelimpo. This research is an action class which consist of two cycles with each phases is planning, realization, observation, and reflection. The data is got from observation sheet of students learning activities neither the physical, mental nor emotional. The observation sheet show that students average percentage for physical activity from beginning observation (base line) is 6,82%, at first cycle is 46,6% and second cycle is 97,75%. Continously for mental activity begin from base line is 20,45%, at first cycle is 47,8% and second cycle is 95,5%. And for emotional activity begin from base line is 4,55%, at first cycle is 70,4% and second cycle is 93,25%. The conclusion of the result research above which is using cooperative model make a match technique in teaching social studies for elementary school students grade V in SDN 09 Jelimpo can increase students learning activity neither physical, mental nor emotional.
Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk memberikan informasi yang akurat mengenai peningkatan aktivitas belajar fisik, mental, dan emosional menggunakan model kooperatif teknik make a match pada pembelajaran IPS Kelas V SDN 09 Jelimpo. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus, dengan tahapan masing-masing siklus yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Data diperoleh dari lembar observasi aktivitas belajar peserta didik baik fisik, mental, maupun emosional. Lembar observasi menunjukkan bahwa rata-rata persentase peserta didik untuk aktivitas fisik mulai dari observasi awal (base line) diperoleh 6,82%, pada siklus I 46,6%, dan siklus II diperoleh 97,75%. Selanjutnya untuk aktivitas mental mulai observasi awal (base line) 20,45%, pada siklus I diperoleh 47,8%, dan siklus II diperoleh 95,5%. Dan untuk aktivitas emosional mulai dari observasi awal (base line) 4,55%, pada siklus I diperoleh 70,4%, dan siklus II diperoleh 93,25%. Simpulan yang diperoleh dari hasil penelitian di atas yakni penggunaan model pembelajaran kooperatif teknik make a match pada pelajaran IPS kelas V SDN 09 Jelimpo dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik baik fisik, mental, maupun emosional.
Kata kunci : Aktivitas Belajar, Make a Match, Ilmu Pengetahuan Sosial.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.6118
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats