PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR MELALUI PENDEKATAN INQUIRY DALAM MENDESKRIPSIKAN PERTUMBUHAN TUMBUHAN MATERI BATANG KELAS IV

Undok F34210319, Nanang Heryana, Ahmad Yani

Abstract


Abstract : Based on experience over the teaching of Natural Sciences found that the learning outcomes of the fourth grade students at Elementary School District 14 Kelakik Melawi so far, especially on the effect of force on the motion of material bodies are still under the minimum completeness criteria ( 60 ). It is caused by a factor of 1. The learning model is not in accordance with the characteristics of students, 2. More teachers use the lecture method, 3. The use of media and methods are not in accordance with the competencies to be achieved. Therefore carried out the repair or improvement of student learning outcomes in Elementary School District 14 Kelakik Melawi. One way is to perform the act of learning through interactive methods. This study used a qualitative approach to design implementation class action. In this study involved pelaksanaaan peers as an observer is Sa'diah mother . In particular, the purpose of this study is 1. To determine student learning outcomes before using an interactive model, 2. To determine student learning outcomes after the use of interactive models, 3. To determine the improvement of student learning outcomes before and after the use of interactive models .

Abstrak : Peningkatan Aktivitas Siswa Menggunakan Model Pendekatan Inquiry Tentang Pertumbuhan Tumbuhan Materi Batang Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas IV SDN 15 Adau, Kabupaten Melawi. Metode yang digunakan adalah dengan melakukan tindakan pembelajaran melalui metode interaktif. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan pelaksanaan tindakan kelas. Dalam pelaksanaaan penelitian ini dilibatkan teman sejawat sebagai observer yaitu Ahen. Secara khusus tujuan penelitian ini adalah 1. Untuk mengetahui hasil belajar siswa sebelum menggunakan model interaktif, 2. Untuk mengetahui hasil belajar siswa sesudah menggunakan model interaktif, 3. Untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa sebelum dan sesudah digunakan model interaktif. Hasil penelitian pada siklus I diperoleh rata-rata tes awal (pre test) 43,2 dan rata-rata post test 53,5 jadi peningkatan rata-rata 10,3. Hasil penelitian pada siklus II diperoleh rata-rata pre test 51 dan rata-rata post test 66,5 diperoleh peningkatan rata-rata 19, ketuntasan hasil belajar pada siklus II mengalami peningkatan sebesar 34 % dari ketuntasan yang diperoleh waktu pre test 60 % menjadi 94%. Berdasarkan temuan dan kesimpulan penelitian di atas dapat dikemukakan beberapa saran : 1. Sebelum Pendekatan Inquiry dimulai, siswa diberikan penjelasan terlebih dahulu tentang tahapan-tahapan model interaktif, 2. Guru memberi bimbingan kepada siswa yang belum tuntas.

Kata Kunci : Meningkatkan, Hasil Belajar, Model Pendekatan Inquiry


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.6077

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats