PENGGUNAAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS II SDN

F. X. Rikam, Kaswari ., Marmawi R

Abstract


Abtract : The purpose of this study was : 1. To determine student learning outcomes before using demonstration method , 2. To determine student learning outcomes after using the demonstration method, 3. To determine the increase in activity and student learning outcomes before and sesdah used method demonstration. This study used a qualitative research design implementation class action. Plan of the study include : Planning, Implementation Actions, Observations and Reflections consisting of two cycles Efforts Improve Student Results About Multiplication In Class II Plus SDN 07 Nanga District of leatherback Melawi. The results of the research cycle I gained an average of 33.33 % a written test, and 48.88 % in the second cycle, experienced a 15.55 % increase in learning outcomes. From the research it can be concluded that by using the method of demonstration can improve student learning outcomes on the natural numbers multiplication in mathematics in the public elementary school class II 06 New Town Melawi.

 

Abstrak : Tujuan penelitian ini adalah ; 1. Untuk mengetahui hasil belajar siswa sebelum menggunakan metode demontrasi, 2. Untuk mengetahui hasil belajar siswa sesudah menggunakan metode demontrasi, 3. Untuk mengetahui peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa sebelum dan sesdah digunakan metode demontrasi. Penelitian ini menggunakan Penelitian kualitatif dengan rancangan pelaksanaan tindakan kelas. Rencana penelitian ini meliputi : Perencanaan, Pelaksanaan Tindakan, Observasi dan Refleksi yang terdiri dari dua siklus Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Perkalian Di Kelas II SDN 07 Nanga Plus Kecamatan Belimbing Kabupaten Melawi. Hasil penelitian siklus I diperoleh rata-rata 33,33% tes tertulis, dan pada siklus II 48,88%, mengalami peningkatan hasil belajar 15,55%. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan metode demontrasi dapat meningkatkan  hasil belajar siswa tentang perkalian bilangan asli pada mata pelajaran matematika di kelas II sekolah Dasar Negeri 06 Kota Baru Kabupaten Melawi.

 

Kata Kunci : Aktivitas Belajar, Matematika, Metode Demontrasi


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.6075

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats