PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGUBAH PUISI KEDALAM BENTUK PROSA MELALUI PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA SISWA KELAS VI

Kadirkan F34210311, Marmawi R, Kaswari .

Abstract


Abstract : This research is motivated by the confusion felt by studies in class VI Elementary School District 02 Durian Tuba Melawi. There are several problems that teachers face in the classroom porses. Many students are not able to reach a value of 6, students can only reach an average value of 4.5 and when dipersentasekan approximately 65 % of students did not complete, which should be achieved while KKM 6.5. Students capture student learning material content submitted by teachers. Students pay less attention to the process of learning and teaching methods teachers are still using conventional, students have trouble finding a theme, arranging objects and difficult to use diction in writing poetry, students are not creative and passionate. This study uses kontesktual approach to improve upon ability to change into a prose poem by using a contextual approach (CTL). The purpose of the study is an attempt to improve the ability to read poetry, write poetry, turning into prose. The method used in this research is descriptive method that refers to the act of writing the model classes. This study is an action research (PTK) which includes two cycles. Each cycle consists of four stages, namely (1) planning (2) actions (3) observation and (4) reflection.

 

Abstrak : Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kebingungan yang dirasakan oleh penelitian di kelas VI SD Negeri 02 Durian Tuba Kabupaten Melawi. Ada beberapa permasalahan yang dihadapi guru dalam porses pembelajaran di kelas. Banyak siswa tidak dapat mencapai nilai 6, siswa hanya dapat mencapai nilai rata-rata 4,5 dan bila dipersentasekan sekitar 65 % siswa tidak tuntas, sedangkan KKM yang harus dicapai 6,5. Siswa siswa menangkap isi materi pembelajaran yang disampaikan guru. Siswa kurang memperhatikan proses pembelajaran dan metode pembelajaran guru masih menggunakan konvensional, siswa sulit menemukan tema, menata objek dan sulit menggunakan diksi dalam menulis puisi, siswa tidak kreatif dan tidak bergairah. Penelitian ini menggunakan pendekatan kontesktual untuk meningkatkan kemmapuan mengubah puisi ke dalam bentuk prosa dengan menggunakan pendekatan kontekstual (CTL). Tujuan penelitian adalah sebagai upaya untuk meningkatkan kemampuan membaca puisi, menulis puisi, mengubah ke dalam bentuk prosa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriftif yang mengacu pada model penulisan tindakan kelas. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang meliputi dua siklus. Tiap-tiap siklus terdiri dari empat tahapan, yaitu (1) perencanaan (2) tindakan  (3) pengamatan dan (4) Refleksi.

 

Kata Kunci : Kemampuan, Puisi, Prosa, Kontekstual


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.6072

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats