PENINGKATAN AKTIVITAS MURID DALAM PEMBELAJARAN IPA DENGAN MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI

Matius (F34211042), Tahmid Sabri, Asmayani Salimi

Abstract


Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas murid dengan metode demonstrasi pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas IV SDN 02 Abah Bengkayang. Metode penelitian yang di gunakan adalah deskritif, jenis penelitiannya tindakan kelas. Subjek penelitian adalah guru dan murid berjumlah 38 orang. Teknik yang di gunakan adalah observasi langsung. Alat pengumpul data adalah lembar observasi guru dan murid. Penelitian ini di laksanakan melalui III siklus, prosedur penelitian menggunakan tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Hasil penelitian yang di peroleh adalah aktivitas fisik pada siklus I mencapai 59%, siklus II mencapai 73% dan siklus III 87% meningkat 28%. Aktivitas mental pada siklus I mencapai 20%, siklus II mencapai 24% dan siklus III 28% meningkat 8%. Aktivitas emosional pada siklus I mencapai 81%, siklus II mencapai 79% pada siklus III 87% meningkat 16%. Dengan menggunakan metode demonstrasi dapat meningkatkan aktivitas belajar murid pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas IV SDN 02 Abah Bengkayang.

Kata Kunci : Peningkatan Aktivitas, Metode Demonstrasi

Abstract : The purpose of this research was to describe the increase in activity demonstration on pupils with learning methods of natural sciences class IV SDN 02 Abaad Bengkayang. Research on the method of use is the deskritif, a type of his class act. The subject is the teacher and pupil of 38 people. The technique used is direct observation. Data collecting tool was a teacher and student observation sheet. This research was funded through a research procedure, cycle III using the stages of planning, implementation, observation and reflection. The research results obtained are in physical activity on a cycle I reached 59%, cycle II reached 73% and cycle III 87% increased 28%. Mental activity in cycle I achieve 20%, cycle II achieving 24% and cycle III 28% increased by 8%. Emotional cycle of activity I reached 81%, cycle II reached 79% in cycle III 87% increased 16%. By using the method of demonstration can improve student learning activities to the study of natural science class IV SDN 02 Abaad Bengkayang.

Key Word : Increase In Activity, Method Demonstrations.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i8.6024

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats