PENINGKATAN AKTIVITAS MURID DALAM PEMBELAJARAN PKn MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING

Agustinus (F34211001), Tahmid Sabri, Asmayani Salimi

Abstract


Tujuan penelitian ini adalah untuk mendiskripsikan aktivitas murid menggunakan model cooperative learning yang meliputi aktivitas fisik, aktivitas mental,aktivitas emosional dengan menggunakan model cooperative learning di kelas IV SDN 09 Sake Bengkayang. Metode yang digunakan metode diskriftif, bentuk penelitian yang digunakan adalah penelitian survey kelembagaan di kelas IV SDN 09 Sake Bengkayang berjumlah 25 orang murid. Prosedur penelitian menggunakan tahapan perencanaan, pelaksanaan, dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan lembar observasi dan soal. Hasil penelitian menunjukan adanya peningkatan yaitu (1) aktivitas fisik murid dalam pembelajaran PKn dengan menggunakan model cooperative learning mengalami peningkatan dari base line 33,33% ke siklus 3 86,66% meningkat menjadi 53,33% dengan katergi” Cukup tinggi”.(2) aktivitas mental murid dalam pembelajaran PKn dengan menggunakan cooperative learning mengalami peningkatan dari baseline 27% ke siklus 3 3,85% meningkat menjadi 58% dengan kategori”Cukup tinggi”.(3) aktivitas emosional muri dalam pembelajaran PKn dengan menggunakan cooperative learning mengalami peningkatan dari base line 26,66% ke siklus 3 94,66% meningkat menjadi 68% dengan kategori”Tinggi”.

Kata Kunci :Peningkatan cooperative learing, Aktivitas  Pembelajaran PKn.

 

Abstract: The purpose of this study was to describe the activity of students using cooperative learning models that include physical activity, mental activity, emotional activity using a model of cooperative learning in fourth grade at SDN 09 Sake Bengkayang. The method used descriptive method, the form of research is survey research institutions in the fourth grade at SDN 09 Sake Bengkayang numbered 25 students. The procedure uses the research stages of planning, implementation, and reflection.  collction techniques using observation sheets and matter.  The results showed an increase in: (1) physical activity Civics students in learning by using a model of cooperative learning has increased 33.33% from baseline to cycle 3 86.66% increase to 53.33% with katergi "High Enough". ( 2) mental activity in learning civics students using cooperative learning experience 27% improvement from baseline to cycle 3 3.85% increased to 58% in the category "High Enough". (3) emotional activity muri in civics learning using cooperative learning experience improvement from baseline to cycle 3 26.66% 94.66% increased to 68% in the category of "High".

Key words: Enhanced cooperative learing, Civics Learning Activities.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i8.6021

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats