KETERSEDIAAN DAN PEMANFAATAN MEDIA NON PROYEKSI IPS KELAS V SDN KECAMATAN PONTIANAK TENGGARA
Abstract
Tujuan penelitian untuk mendeskripsikan ketersediaan dan pemanfaatan media non proyeksi dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial kelas V Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Pontianak Tenggara. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Hasil penelitian ketersediaan media pembelajaran didapat bahwa media Media berupa bahan cetak buku paket seluruh sekolah sudah tersedia. Kemudian untuk buku penunjang hanya 1 sekolah yang tidak tersedia yaitu sekolah 19 Pontianak Tenggara. Untuk LKS 5 sekolah tersedia sedangkan 3 sekolah tidak tersedia. Media yang tidak tersedia di setiap sekolah di Pontianak Tenggara adalah media komik dan patung. Untuk media gambar dan poster hanya 2 sekolah yang tidak tersedia. Sedangkan untuk media atlas, papan tulis, peta dan globe seluruh sekolah sudah tersedia. Untuk pemanfaatan media pembelajaran, guru memanfaatkannya sesuai dengan materi yang akan disampaikan dan tergantung dengan media yang tersedia. jumlah media yang terbatas, kemampuan daya tangkap anak terhadap materi dan penggunaan bahasa dalam menyampaikan materi pembelajaran.
Kata Kunci : Ketersediaan, Pemanfaatan, Media Non Proyeksi IPS
Abstract : The purpose of the study to describe the availability and utilization of non projected media in teaching fifth grade Social Studies State Elementary School District of Southeast Pontianak. The method used is descriptive method. The results of the study found that the availability of teaching media media media in the form of printed materials throughout the school textbooks are already available. Then for supporting book only 1 school is a school that is not available Pontianak 19 East. 5 worksheets available to school while 3 schools are not available. The media is not available in every school in the Southeast Pontianak is a medium of comics and sculpture. To media images and posters only 2 schools that are not available. As for the media atlas, blackboards, maps and globes are available throughout the school. For utilization of instructional media, teachers use in accordance with the material to be delivered and hung with media available. a limited number of media, the ability of children's capacity of the material and the use of language in delivering learning material.
Keywords : Availability, Utilization, Non Projected media of Social Sciences
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i8.5949
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .