PENGGUNAAN KANTONG BILANGAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGERJAKAN SOAL PENGURANGAN DI KELAS II SD
Abstract
Abstrak: Berdasarkan pengalaman peneliti selama mengajar bahwa pembelajaran bisa dikatakan berhasil dan bermakna bagi peserta didik jika rancangan dan pelaksanaan pembelajaran menyertakan peserta didik sebagai subjek pembelajaran. Dan salah satu cara mengaktifkan peserta didik untuk ikut serta dalam pembelajaran adalah penggunaan media kantong bilangan.
Tujuan Penelitian ini untuk memperbaiki kekurangan pada guru dan nilai hasil belajar siswa dengan menggunakan kantong bilangan pada pembelajaran Matematika tentang pengurangan dengan teknik meminjam. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas, menggunakan metode penelitian deskriptif, yang bersifat kolaboratif yang dilaksanakan dalam dua siklus. Subjek penelitian adalah guru dan siswa kelas II SDN 4 Sungai Pinyuh. Data yang dikumpulkan berupa data skor kemampuan guru merencanakan pembelajaran, melaksanakan pembelajaran, dan nilai hasil belajar siswa. Teknik pengumpul data adalah teknik observasi langsung dan teknik pengukuran. Alat pengumpul data yang digunakan adalah lembar observasi dan tes tertulis. Hasil penelitian ini berupa skor kemampuan guru merencanakan pembelajaran pada siklus I adalah 3,42. Pada siklus II adalah 3,58. Skor kemampuan guru melaksanakan pembelajaran pada siklus I adalah 3,63. Pada siklus II adalah 3,69. Dan nilai rata – rata belajar siswa pada kondisi awal 51,44, siklus I adalah 68,2, pada siklus II adalah 72,6. Jika dikomparasikan sejak kondisi awal sampai siklus II, maka peningkatan sekitar , yaitu 21,16. Hal ini membuktikan bahwa penggunaan media kantong bilangan dapat meningkatkan hasil belajar siswa di kelas II SDN 4 Sungai Pinyuh dalam pembelajaran pengurangan dengan teknik meminjam.
Kata Kunci : Kantong Bilangan, Kemampuan Mengerjakan Soal di Kelas II Sekolah Dasar
Abstract: Based on researcher’s experiences in the course of teaching that learning can be said success and meaningful for students if planning and implementing of the learning process mobilize the students as subjects of learning. And one of the way to activate the students for participating in learning actively is the use of the number pocket media. These research aims are to make improvement the teacher’ s weakness in learning and learning achivement grade of students to use the number pocket on the Math learning about decrease with borrowing technique. This research is classroom action research using collaborative-descriptive method are carried out in the two cycles. The subject of the research are teacher as a researcher and grade II students of SDN 4 Sungai Pinyuh. The collected data are about the teacher’s ability in planning the learning process, implementing the learning process, and scoring student learning outcomes. The techniques of collecting data were direct observation and measurement technique. The data collection tools were observation sheets and writing tests of students’ ability. The research outcomes that found after carrying out classroom action research in the form of the score of the teacher’s ability to plan learning in the first cycle is 3,37. In the second cycle , the score is 3,53. The score of teacher’s ability in implementing learning process in the first cycle is 3,65. In the second cycle, the score is 3,69. On the other hand, score of students learning outcomes in the begining condition is 51,44. In the first cycle is 68,2. In the second cycle, the score is 72,6. The data is increased ( from begining condition to the second cycle ) about 21,16. It proves that applying the number of pocket tool in Mathematics lesson can improve student learning outcomes at the second grade of SDN 4 Sungai Pinyuh about decrease with borrowing technique. .
Keywords: Number Pocket, Ability to Finish the Test in the Second Elemantary School
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.5943
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats